Episurf Medical annonserar omstruktureringsinitiativ och ökat fokus på den amerikanska marknaden
Episurf Medical (Nasdaq: EPIS B) meddelar idag att bolaget inleder omstruktureringsåtgärder i syfte att kraftigt minska bolagets rörelsekostnader, samtidigt som bolaget positioneras för fortsatt tillväxt. Initiativen förväntas leda till årliga kostnadsbesparingar om cirka 20 miljoner kronor.
Bolaget kommer att markant minska rörelsekostnaderna genom att minska personalstyrkan, vilket i huvudsak påverkar verksamheten inom operations och försäljning i den europeiska verksamheten. Episurf fortsätter sin omorganisation av den europeiska försäljningsorganisationen till att hantera försäljningen genom distributörer, vilket möjliggör en kostnadseffektiv organisation som kan ge en hög servicegrad även med en mindre egen organisation. Kostnadsbesparingarna förväntas få full effekt från och med det tredje kvartalet 2025. Kommersialiseringen av Episealer® Patellofemoral System i USA fortskrider med oförminskad kraft, och bolaget ser fram emot att framgångsrikt slutföra 510(k)-processen för marknadsgodkännande av stortåimplantatet Episealer® MTP. Kommersialisering förblir bolagets högsta prioritet. Antalet kunder i USA har hittills i år mer än fördubblats, vilket är i linje med bolagets mål på medellång sikt. Episealer® Patellofemoral System bedöms ha en marknadspotential om cirka 300 miljoner USD i USA, och bolaget avser att ytterligare intensifiera sitt fokus på att utöka kundbasen och förbättra produktiviteten. I Europa har samarbetet med distributören Joint Operations inletts, och Episurf är fullt engagerat i att utbilda Joint Operations försäljningsorganisation.
Mot bakgrund av den ökade tilltron till den amerikanska marknaden och bolagets regulatoriska pipeline kommer Episurf även att intensifiera arbetet med att identifiera internationella partnerskapsmöjligheter, med stöd av särskilt utsedda externa rådgivare.
"En direkt och dedikerad försäljningsstyrka var avgörande för att introducera den nya teknologin på marknaden. Med det kliniska genombrottet i Europa har vi blivit en mycket attraktiv leverantör till distributörer inom ledrekonstruktion. Med detta initiativ kommer den europeiska affärsmodellen att likna den vi etablerat i USA. Vi gör också förändringar inom andra områden och vi fortsätter att anpassa organisation, och jag vill rikta ett stort tack till de kollegor som lämnar Episurf i samband med denna omorganisation", säger Pål Ryfors, vd, Episurf Medical.