Kommuniké från årsstämman i Adtraction Group AB - Börskollen

Kommuniké från årsstämman i Adtraction Group AB

Adtraction Group AB, org.nr 559303-4753 (”Bolaget”), har hållit årsstämma den 19 april 2024 kl. 10.00 hos Advokatfirman Schjødt, Hamngatan 27 i Stockholm. Vid stämman fattades beslut om, bland annat, nedanstående. Kallelse till årsstämman samt fullständiga förslag finns tillgängliga på Bolagets webbplats, https://adtraction.com.

Fastställande av räkenskaperna
Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bolaget och koncernen för 2023. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Resultatdisposition
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att utdelning lämnas med 2,00 kr per aktie för räkenskapsåret 2023 (0 kr), vilket innebär en sammanlagd utdelning om cirka 33,2 mkr. Utdelningen betalas ut i två delar.

Första delen av utdelningen uppgår till 1,00 kr per aktie med avstämningsdag den 23 april 2024. Utdelningen förväntas betalas ut den 26 april 2024.

Andra delen av utdelningen uppgår till 1,00 kr per aktie och styrelsen har bemyndigats att fastställa avstämningsdag för denna del av utdelningen. Avstämningsdagen för den andra delen av utdelningen ska dock infalla senast den 31 oktober 2024. Den andra delen av utdelningen förväntas betalas ut tre bankdagar efter den av styrelsen fastställda avstämningsdagen.

Styrelse och revisorer
Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska vara fyra styrelseledamöter utan styrelsesuppleanter samt att Bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor.

Vidare beslutade årsstämman att omvälja Elin Eriksson, Max Heger, Markus Bjernvall och Victoria Wang som styrelseledamöter samt omvälja Elin Eriksson som ordförande, samtliga för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Det beslutades att genom omval utse det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som Bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025, för närvarande med Henrik Boman som huvudansvarig revisor.

Arvoden
Beslutades att arvode till styrelsen ska uppgå till sammanlagt högst 250 000 kronor årligen med följande fördelning. Ordföranden ska ersättas med 120 000 kronor och övriga ledamöter som inte är anställda i bolaget ska ersättas med vardera 65 000 kronor.

Beslutades vidare att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Ändring av bolagsordningen
I syfte att kunna utnyttja de alternativ som aktiebolagslagen anger, avseende fullmaktsinsamling, poströstning och möjligheten för bolagsstämmor att genomföras helt digitalt, beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, att ett nytt tredje stycke införs i § 7 i bolagsordningen för att möjliggöra detta.

Bemyndigande om nyemission
Styrelsen bemyndigades att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och /eller konvertibler. Nyemission ska kunna ske med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor som avses i 13 kap 5 § första stycket 6, 14 kap 5 § första stycket 6 och 15 kap 5 § första stycket 4 aktiebolagslagen. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen flexibilitet i arbetet med att säkerställa att bolaget på ett ändamålsenligt sätt kan finansiera förvärv av bolag, verksamheter och andra tillgångar.

Adtraction Group AB

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Gustafson, VD, [email protected], +46 73 823 03 32

Adtractions Certified Adviser är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 april 2024, kl. 11.00 CEST.

Om Adtraction
Adtraction är ledande i Norden inom digital marknadsföring via partners. Vi utvecklar och driver en plattform som kopplar samman annonsörer, som vill öka sin försäljning, med olika former av partners, exempelvis digitala magasin, influencers, bloggare, forum, mobilappar och prisjämförelsesajter, som vill skapa intäkter baserat på sitt innehåll och sina besökare.

Bolaget har lokala kontor i tolv länder i Europa, med huvudkontor i Stockholm.

Nyheter om Adtraction

Om aktien Adtraction