Kv1 Delårsrapport januari–mars 2025
Januari-mars 2025
- Nettoomsättningen ökade med 40% till 116 MSEK (83), den organiska tillväxten uppgick till 42% under kvartalet
- Rörelseresultatet ökade med 78% till 24 MSEK (14)
- Rörelsemarginalen förbättrades med 4,5 procentenheter till 20,9% (16,5)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 46 MSEK till 36 MSEK (-10)
- Resultat per aktie efter utspädning ökade med 63% och uppgick till 0,71 SEK (0,44)
Stark försäljning i alla kategorier
De senaste kvartalens mycket goda försäljningsutveckling fortsatte och vi levererade en organisk tillväxt om 42 procent. Vi såg en god utveckling i alla våra kategorier och i de flesta av de geografier som vi verkar i.
I början av april kommunicerades införandet av höga tullar på varor som importeras till USA. Tullpaketet var omfattande och större än vad de flesta hade väntat sig och trots kommunikation om tillfällig paus av införandet för många länder har tullnivån för Kina eskalerats ytterligare. Med tanke på de snabba och stora förändringarna är det mycket svårt att bedöma de totala effekterna. På kort sikt är vår bedömning att detta kan skapa en osäkerhet hos våra kunder med en möjlig uppskjuten orderläggning vilket kan resultera i framflyttad försäljning. Detta har inget med den långsiktiga efterfrågan på Mips produkter att göra eller Mips position på marknaden, vilken är fortsatt lika stark. Specifikt, vad gäller direkt påverkan från tullarna för Mips, har inget ändrats i förhållande till vad som tidigare kommunicerats. Vi säljer alla våra produkter på basis av Incoterms Ex Works vilket betyder att köparen står för transportkostnader, avgifter, skatter, tull etc.
Vad gäller konsumentmarknaderna där varor med Mips teknologi säljs skiljer sig utvecklingen åt. På den viktiga amerikanska marknaden ser vi att konsumenterna är mer osäkra på vad de har att förvänta sig framåt. Utsikterna för det ekonomiska läget och påverkan av tullar är oklar. Det speglar att många konsumenter är mer återhållsamma. Samtidigt ser vi så här långt att efterfrågan på cykelhjälmsmarknaden ligger på en god nivå.
I Europa ser vi en god utveckling i konsumentledet och en fortsatt tillväxt i försäljning, speciellt i Tyskland. Efterfrågan i vår bransch har varit dämpad under en längre tid och återhämtningen av marknaden bedöms nu vara mer normal trots en fortsatt utmanande ekonomisk utveckling.
Globalt gör vårt starka kunderbjudande och varumärkesstyrka att vi fortsatt har positiv trend i antalet implementeringar av Mips teknologi i nya hjälmmodeller. Projektintäkterna var lägre i kvartalet vilket uteslutande är en effekt av mix och fasning av projekt, och det totala antalet kundprojekt ligger fortfarande på en hög nivå.
God resultatutveckling i en utmanande tid
Den starka försäljningsutvecklingen gör att vi ser en god förbättring av rörelseresultatet under kvartalet till 24 MSEK (14), en förbättring med 78 procent. Under kvartalet påverkades resultatet negativt av legala kostnader för en tvist som en av Mips kunder i USA är part i. Mips är inte part i tvisten, men eftersom tvisten gäller områden där Mips har immateriella rättigheter som är en viktig grundbult i vårt varumärkes styrka, har vi valt att engagera oss för att säkerställa bästa möjliga utkomst. Mips egna immateriella rättigheter är inte en del av denna tvist. Resultatet påverkades även av omvärderingseffekter i kundfordringar på grund av en svagare dollar i kvartalet. Det operativa kassaflödet under kvartalet var starkt och uppgick till 36 MSEK (-10).
Hjälmkategori Sport – fortsatt god utveckling
Inom hjälmkategorin Sport uppnådde vi en tillväxt om 40 procent i kvartalet och för det sjätte kvartalet i rad levererade vi tillväxt inom den för Mips största underkategorin cykel. Lagernivåerna på cykelhjälmar har nu i stort sett normaliserats runt om i världen.
Även inom underkategorin snö ser vi fortsatt tillväxt, trots en relativt svag vintersäsong i flera geografier. Då ingående lager inför vintersäsongen generellt har varit relativt låga så bedömer vi inte att det kommer påverka införsäljningen till nästa säsong i någon större grad under året som helhet.
Hjälmkategori Motorcykel – stark tillväxt i kvartalet
Inom hjälmkategorin Motorcykel levererade vi en försäljningstillväxt om 32 procent i kvartalet. Vi ser framförallt att underkategorin motocross kommer tillbaka starkt efter en djup svacka, men vi ser även att vi fortsätter avancera våra positioner inom underkategorin landsvägsmotorcykel.
Det är glädjande att se att vi trots en generellt utmanande konsumentmarknad sett en god utveckling för Mips i denna kategori. Vår tillväxt har främst drivits av vunna marknadsandelar och utrullning av nya hjälmmodeller utrustade med Mips teknologi.
Hjälmkategori Säkerhet – ett ännu bättre kvartal
Hjälmkategorin Säkerhet levererade återigen ett starkt kvartal, med en tillväxt om 60 procent, och det bästa kvartalet hittills inom kategorin. Detta trots att vi säsongsmässigt inte är i den mest aktiva perioden. Vi fortsätter att lansera nya hjälmar med varumärken såsom HexArmor och vi har under året hittills lanserat nytt partnerskap med varumärket Pyramex.
Med dessa två lanseringar har vi vässat vårt erbjudande ännu mer och det ska bli spännande att följa utvecklingen under 2025.
Fokus på vår affär
Året har börjat starkt och vi har ett bredare och starkare erbjudande än någonsin. Däremot är det i dagsläget oklart hur effekten på kort sikt kommer bli av implementeringen av handelstullar. I den här typen av situationer gör vi bäst i att fokusera på det vi kan påverka; ta fram tekniska lösningar som skapar säkrare hjälmar, vinna nya kunder och stärka vårt varumärke.
Eftersom vi är övertygade om att hjälmanvändandet kommer att öka i världen över tid och att vi även fortsättningsvis kommer att vinna marknadsandelar så är vår ambition att, oaktat omvärldssituationen, fortsätta att växa och investera i vår verksamhet. Vi har en unik varumärkesposition inom hjälmbranschen, bred kompetens och patenterad teknologi. Det gör att jag ser fram emot ett spännande men utmanande 2025, med en starkare marknadsposition än någonsin för Mips.
Stockholm, april 2025
Max Strandwitz
Koncernchef och VD