Q2: Rusta ökar försäljning och lönsamhet i samtliga segment
Rusta ökade försäljning och lönsamhet under andra kvartalet 2025/26, augusti till oktober. Nettoomsättningen exklusive valutaeffekter ökade med 9,3 procent (5,1). Nettoomsättningen uppgick till 2 948 MSEK (2 723), en ökning med 8,3 procent (3,1). Försäljningen och lönsamheten förbättrades i samtliga segment jämfört med föregående år. Den positiva utvecklingen drevs av fler kunder, högre snittkvitton och en förbättrad försäljningsmix. Under kvartalet har flera viktiga tillväxtsatsningar genomförts, bland annat implementeringen av vårt nya varuhuskoncept och lanseringen av Rusta Online i Norge. Etableringstakten är fortsatt rekordhög med 48 signerade eller godkända varuhus i pipeline.
Sammanfattning av andra kvartalet 2025/2026:
- Nettoomsättningen uppgick till 2 948 MSEK (2 723) en ökning med 8,3% (3,1%)
- Nettoomsättningen exkl. valutaeffekter ökade under kvartalet med 9,3% (5,1%)
- Jämförbar försäljning exkl. valutaeffekter ökade med 5,6% (0,8%)
- Bruttovinsten ökade med 10,4% och uppgick till 1 319 MSEK (1 195) och bruttomarginalen uppgick till 44,8% (43,9%)
- EBITA uppgick till 196 MSEK (135), en ökning med 45,6% och EBITA-marginalen uppgick till 6,7% (4,9%)
- Kvartalets resultat uppgick till 106 MSEK (58)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 151 MSEK (-2)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,7 SEK (0,4)
- Under kvartalet öppnades fem (fem) nya varuhus
Göran Westerberg, VD för Rusta, kommenterar andra kvartalet:
”Vi summerar ett starkt kvartal för Rusta där vi ökar både försäljning och lönsamhet i samtliga segment. Trenden att kunderna besöker varuhusen oftare och ökar snittköpen fortsätter och det speglar både ett attraktivt sortiment och en stärkt köpkraft. Vår bedömning är fortsatt att den negativa valutapåverkan nådde sin topp föregående kvartal och att vi kommer att se en positiv valutaeffekt på bruttomarginalen under andra halvan av räkenskapsåret. Sammantaget ger detta goda förutsättningar för en stark avslutning på året.”
Presentation av rapporten
Rusta presenterar sin delårsrapport för det andra kvartalet 2025/2026 via webcast och telefonkonferens idag tisdagen den 9 december klockan 09:00. Rapporten presenteras av VD Göran Westerberg och CFO Sofie Malmunger. Presentationen hålls på engelska.
Länk för att delta via webcast (ingen föranmälan krävs): https://rusta.events.inderes.com/q2-report-2025-26/register
Registrering för att delta via telefonkonferens: https://conference.inderes.com/teleconference/?id=50052435
Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Gärdestad, Corporate PR och Investor Relations
Telefon: +46 (0)70 166 48 73
E-post: [email protected]
investors.rusta.com
Om Rusta
Rusta AB (publ) är en ledande aktör på den nordiska lågprismarknaden med över 230 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. De fysiska varuhusen kompletteras med Rustas onlineförsäljningskanal, Rusta Online, i Sverige, Norge och Finland. Rusta erbjuder ett brett men noga utvalt sortiment av hem- och fritidsprodukter, med god kvalitet till låga priser. Rusta har fler än 4 800 anställda och har sitt huvudkontor i Upplands Väsby. Rustas aktie handlas på Nasdaq Stockholm (RUSTA). investors.rusta.com

