Rapport Q2-2025 Zoomability Int AB (publ.)
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Rapport Q2-2025 Zoomability Int AB (publ.)

{newsItem.title}

Framsida rapport Q2_2025 kopiera.jpg

VD kommentar Q2-2025

I VD-kommentaren för Q1-2025 skrev jag att bolaget har en stark framtidstro och att det till största delen beror på den nya affärsmodell vi håller på att implementera. Det gäller fortfarande trots att Q2 inte visar några vackra siffror kring tillväxt. Det som dock är glädjande är att vår förlust minskar.

Det som dock är glädjande är att vår förlust minskar. Likaså att vårt distributörsmöte i Lindvallen i slutet av maj var en succé – idel lovord från deltagarna.

Där visade vi upp prototypen av vår nya Zoom 2.0. Med nya motorer och elsystem, och till det batterier med dubbel kapacitet, kan vi nu lättare bredda vår kundbas till turistmarknaden som vi under flera år försökt bearbeta. Zoom Uphill fungerar bra, men med dubbel driftstid och möjlighet att modifiera köregenskaperna gör Zoom 2.0 det ännu bättre.

Vi ser också att det börjar lossna nu. Det gäller främst Italien, men också USAs med sina ca 2000 State Parks, som vi bearbetat i ett par år. Och i Sverige medverkade vi i SkiStars Bike Festival i samband med Cykelvasan i augusti. Där filmade SkiStar när vi körde på högfjället och i deras Bike Park. Det är nu sjätte gången vi deltar i ett event på en av deras anläggningar.

Turistmarknaden är också den nisch vi kommer satsa på i Kina initialt.

Men för att verkligen kunna ta vara på de möjligheter som finns är vi tyvärr tvungna att genomföra den företrädesemission som inleddes 22 augusti och slutar 5 september,

Allt tar längre tid, och problem med batterier har gjort att vi inte kunnat skicka ut det antal Zoomar vi har haft i orderboken. Vår lilla organisation på totalt 3 personer har också fått lägga mycket tid på reklamationer.

Utan att gå in på några detaljer så har det visat sig att den batch av batterier vi fick senast inte hade rätt kapacitet, men de gick inte heller att laddas utan att plockas isär och göra en så kallad ”kick start”.

Problemet kommer tyvärr inte vara helt löst förrän vi har de nya batterierna till Zoom 2.0 klara. Just nu har vi specialgjorda ersättningsbatterier på väg från Kina som gör att vi får igång leveranserna igen. De kommer också skickas utan kostnad som ersättning till kunder som reklamerat sina.

Det här är dock ett problem på kort sikt, och kommer nog bara ses som ett litet hack i kurva.

Hur som helst kommer vi att visa upp två av de 5 första Zoom 2.0 på den stora internationella mässan RehaCare i Düsseldorf 17-20 september, men också skicka en Zoom 2.0 till mötet för alla State Park Directors i USA 9-12 september där vår distributör i USA McCabe att närvara.

När vi kommer kunna leverera fullt ut av Zoom 2.0 är dock inte helt klart. Men det kommer bli svårt att leverera Zoom 2.0 innan Q4. Allt tar som sagt lite längre tid.

Jag hade hoppats att vi skulle varit ett betydligt större och lönsamt bolag när jag efter 7 år och 8 månader lämnar över VD-rollen till Adam Hagman den 1 september. Men bättre förutsättningar att lyckas framöver har vi aldrig haft.

Jag kommer nu också att lämna min plats i styrelsen då Mathias Lewén och Lars Bäcksholm väljs in på den extra bolagsstämman 1 september. Mathias har ju varit anställd på Zoomability under 2023, och ersattes med Adam Hagman, och Lars har bland annat en gedigen erfarenhet som ekonomiansvarig på en rad bolag.

Det och kapitalet från företrädesemission kommer var mycket viktig för vår framtid. Den garanteras till ca 40 % är av bolagets två största ägare Niclas Granér och Ted Tigerschiöld, samt övriga styrelsen och ledningen.

Även om det inte gått så bra som jag hoppats och trott under mina år på Zoomability så har en förvandling skett från ett bolag på konkursens brant till listning på Spotlight. Men därefter har det varit en resa där det kapital vi lyckats attrahera inte varit tillräckligt för att ta nästa steg fullt ut för att Zoomability kunnat växa till det stora och lönsamma bolag jag anser vi borde varit idag. Omvärldsfaktorerna sedan 2020 har inte heller varit till vår fördel.

Den nya affärsmodellen med ett dotterbolag i Kina gör oss nu till ett bolag med större möjligheter att växa och bli en stor spelare på världsmarknaden när det gäller mindre fyrhjulsdrivna elfordon. Och detta utan att ta in så mycket kapital som annars skulle behövas.

Pehr-Johan Fager, VD Zoomability Int AB

För mer information kontakta:

Pehr-Johan Fager, VD
pj@zoomability,com
0709-203961

 

Bifogade filer

Nyheter om Zoomability

Läses av andra just nu

Om aktien Zoomability

Senaste nytt