Rättelse: Saknad MAR-etikett i tidigare pressmeddelande ”Electrolux Group delårsrapport första kvartalet 2025”
Electrolux Group utfärdar en rättelse av pressmeddelandet avseende delårsrapporten för första kvartalet 2025 som publicerades tidigare idag. Rättelsen avser att pressmeddelandet saknade MAR-etikett med hänvisning till EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). I övrigt är pressmeddelandet oförändrat.
Följande MAR-etikett fanns med i bolagets delårsrapport som var en bilaga till pressmeddelandet, men skulle även varit med i pressmeddelandet:
Denna information är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-04-29 07:00 CET.
Nedan publiceras det korrekta pressmeddelandet i sin helhet:
Sammanfattning av första kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 32 576 Mkr (31 077) med en organisk försäljningstillväxt om 7,9% (-3,7), främst drivet av Nordamerika och Latinamerika.
- Rörelseresultatet förbättrades betydligt till 452 Mkr (-720) motsvarande en rörelsemarginal om 1,4% (-2,3). Ökade volymer och en gynnsam mix hade en positiv resultateffekt som delvis motverkades av en något negativ prisutveckling. Kostnadsreducerande åtgärder bidrog till en positiv effekt om 1,4 Mdr kr från kostnadseffektivitet.
- Periodens resultat uppgick till 42 Mkr (-1 230) och resultat per aktie var 0,16 kr (-4,55).
- Det operativa kassaflödet efter investeringar var -3 107 Mkr (-2 686), med ett säsongsmässigt utflöde av operativt rörelsekapital.
VD och koncernchef Yannick Fierlings kommentar
Solid organisk försäljningstillväxt och förbättrat rörelseresultat
Den organiska försäljningstillväxten var solid under kvartalet på 7,9%, främst driven av en positiv utveckling i Nordamerika och Latinamerika. Vår rörelsemarginal förbättrades till 1,4%, från -2,3% förra året. Vi genomförde våra produktkostnadsinitiativ på ett effektivt sätt, och dessa besparingar gav det största bidraget till kostnadseffektiviseringarna på 1,4 Mdr kr under kvartalet.
Snabbt föränderliga marknadsförhållanden
Marknadsförhållandena präglades av en ökande osäkerhet under kvartalet. I Nordamerika och Europa var efterfrågan på marknaden i stort sett oförändrad, men konsumentförtroendet sjönk under kvartalet till följd av ekonomisk osäkerhet och oro kring den amerikanska handelspolitiska utvecklingen. I Latinamerika ökade konsumentefterfrågan något, främst drivet av Brasilien, i en marknad präglad av ökande konkurrens.
Effekter från förändringar i USA:s handelspolitik hade en marginell påverkan på våra kostnader under första kvartalet. Det är imponerande hur hela vår organisation agerar med snabbhet och flexibilitet för att mildra påverkan och anpassa verksamheten till den snabbt föränderliga marknadsmiljön. Vi fortsätter att noga övervaka utvecklingen för att säkerställa att vi vidtar lämpliga åtgärder framöver, inklusive prisförändringar.
Utsikterna för 2025 påverkas av ökad osäkerhet
När vi går in i det andra kvartalet 2025 har efterfrågeutsikterna för vitvaror blivit alltmer osäkra. Mot bakgrund av detta har vi justerat våra marknadsutsikter för Nordamerika för 2025 jämfört med 2024 från ”neutralt” till ”neutralt till negativt”. Utsikterna för marknadsefterfrågan för Europa & Asien-Stillahavsområdet samt Latinamerika är fortsatt ”neutrala”. Vi har också justerat utsikterna för affärsverksamheten på grund av förändringar i USA:s handelspolitik. Vi förväntar oss nu en positiv påverkan från volym/pris/mix främst som ett resultat av våra prishöjningar, med ambitionen att kompensera för den tullrelaterade kostnadsinflationen som återspeglas i förändringen av externa faktorer från ”negativt” till ”avsevärt negativt”.
Lönsam tillväxt – en viktig strategisk pelare framöver
En av våra viktigaste strategiska pelare är att driva lönsam tillväxt. För att säkerställa detta fortsatte vi att investera i innovation och marknadsföring under kvartalet. Vår förbättrade marknadsposition visar vår förmåga att skapa hållbara konsumentupplevelser och ständigt förbättra vårt erbjudande. Med den positiva utvecklingen av kostnadsminskningar under första kvartalet är vi på god väg att nå 3,5-4 Mdr kr i besparingar för helåret 2025. Det är också avgörande att fortsätta att förbättra resultatet i Nordamerika samtidigt som vi navigerar i den rådande osäkra marknadsmiljön.
Webbsändning och telefonkonferens 09.00
En videowebbsändning och samtidig telefonkonferens hålls kl. 09.00 CET idag, den 29 april. Yannick Fierling, VD och koncernchef, och Ekonomi- och finansdirektör Therese Friberg kommer att kommentera rapporten.
För att delta via webbsändning, använd länken nedan. Via webbsändningen kan frågor ställas skriftligen.
https://edge.media-server.com/mmc/p/fxvkiute
För att delta via telefonkonferens, registrera dig på länken nedan. Efter registrering fås telefonnummer och ett konferens-ID för att delta i konferensen. Frågor kan ställas muntligen via telefonkonferensen.
https://register-conf.media-server.com/register/BIc0cda4349c7f494e818a506c39f0456c
Presentationsmaterial för nedladdning
Detta offentliggörande innehåller information som Electrolux-koncernen är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades för publicering, genom kontaktpersonens försorg, den 29-04-2025 kl. 07:00 CET.
För mer information kontakta:
Ann-Sofi Jönsson, Head of Investor Relations and Sustainability Reporting
Email: [email protected]
Telefon: +46 730 251 005
Maria Åkerhielm, Investor Relations Manager
Email: [email protected]
Telefon +46 70 796 3856