Synsam Groups Q2-rapport 2025
Stark organisk tillväxt och fortsatt fokus på ökad långsiktig lönsamhet
1 april–30 juni 2025
- Nettoomsättningen ökade till 1 841 MSEK (1 723), en ökning med 6,9 procent. Organisk tillväxt uppgick till 9,1 procent (9,5)
- Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 8,2 procent (15,1)
- Bruttomarginalen uppgick till 73,1 procent (74,3)
- EBITDA ökade till 470 MSEK (469) och EBITDA-marginalen uppgick till 25,0 procent (26,9)
- EBITA uppgick till 299 MSEK (312) och EBITA-marginalen uppgick till 15,9 procent (17,9)
- EBIT uppgick till 267 MSEK (275) och EBIT-marginalen uppgick till 14,2 procent (15,8)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 413 MSEK (435)
- Nettoskulden uppgick till 3 040 MSEK (2 753) vid periodens utgång, jämfört med 3 002 MSEK vid årsskiftet 2024. Synsam har tecknat avtal om femåriga lånefaciliteter avseende refinansiering av befintliga lån.
- Resultat efter skatt uppgick till 114 MSEK (168)
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,79 SEK (1,14)
1 januari–30 juni 2025
- Nettoomsättningen ökade till 3 549 MSEK (3 244), en ökning med 9,4 procent. Organisk tillväxt uppgick till 10,8 procent (8,7)
- Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 10,3 procent (13,4)
- Bruttomarginalen uppgick till 73,6 procent (74,9)
- EBITDA ökade till 844 MSEK (828) och EBITDA-marginalen uppgick till 23,4 procent (25,2)
- EBITA uppgick till 506 MSEK (518) och EBITA- marginalen uppgick till 14,0 procent (15,8)
- EBIT uppgick till 441 MSEK (446) och EBIT-marginalen uppgick till 12,2 procent (13,6)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 723 MSEK (653)
- Resultat efter skatt uppgick till 201 MSEK (224)
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 1,39 SEK (1,52)
Händelser efter periodens utgång
- Synsams styrelse har beslutat att inleda återköp av egna aktier med syfte att justera Bolagets kapitalstruktur.
Vd och koncernchef Håkan Lundstedt kommenterar:
”Synsam fortsätter att ta viktiga steg framåt i att kombinera kundfokus, innovation och ögonhälsa för att säkerställa hållbar tillväxt och hög lönsamhet. Under andra kvartalet 2025 har vi genomfört flera strategiska initiativ som stärker vårt kunderbjudande och vår position ytterligare på den nordiska marknaden. Det är glädjande att tre av fyra länder har stärkt EBITDA-marginalen i kvartalet. EBITDA-marginalen i koncernen uppgick till 25,0 procent, vilket är lägre jämfört med motsvarande period föregående år, främst som en effekt av lägre EBITDA-marginal i Danmark där vi fortsatt vidtar åtgärder. Den organiska tillväxten var för koncernen i kvartalet 9,1 procent, i en marknad där konsumenterna fortsätter att hålla igen på utgifterna.
Fortsatt bra utveckling av abonnemangs- och kontantaffären
Nettoomsättningen från glasögonabonnemang, Synsam Lifestyle, ökade i kvartalet med 8,2 procent. Antalet Lifestyle-kunder uppgick i slutet av kvartalet till cirka 730 000 (cirka 667 000) och churn uppgick i det andra kvartalet till 2,91 procent. Våra abonnemangs-kunder är generellt sett väldigt nöjda och långsiktigt lojala. Totala antalet abonnemangs-kunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som har ett linsabonnemang uppgick per den sista juni 2025 till cirka 871 000 (cirka 799 000). Nettoomsättningen från kontantaffären växte även i kvartalet och ökade med 5,4 procent.
Fortsatt varierande marknadsförutsättningar
I Sverige ökade Synsam sin marknadsandel ytterligare med en organisk tillväxt på 10,9 procent i det andra kvartalet samtidigt som både bruttomarginalen och EBITDA-marginalen stärktes. Här bidrog implementeringen av Synsam EyeView, som nu är slutförd, till den organiska tillväxten.
Även i Norge stärktes den organiska tillväxten i kvartalet och uppgick till 11,7 procent samtidigt som EBITDA-marginalen stärktes. Här bidrar även EyeView, där implementeringen slutfördes vid årsskiftet.
Finland uppvisade ett starkt kvartal med en organisk tillväxt på 16,6 procent i en hårt konkurrensutsatt marknad. Finland lyckades samtidigt generera en ökad bruttomarginal och EBITDA-marginal i kvartalet.
I Danmark var den organiska tillväxten negativ i det andra kvartalet. Den förändrade kreditlagstiftningen påverkar utöver nyförsäljning också förlängningar av Lifestyle abonnemang sedan första kvartalet i år. Vi vidtar fortsatt åtgärder i Danmark genom bland annat uppgradering av våra butiker och breddning av vårt sortiment samt anpassat kunderbjudande.
Innovativa satsningsområden
- En viktig milstolpe uppnåddes under kvartalet i och med att Synsam EyeView blev fullt ut implementerat i Sverige. Synsam EyeView är sedan årsskiftet även till fullo implementerat i Norge. Detta är en viktig del i vår teknologiska utvecklingsstrategi som ökar vår kapacitet och tillgänglighet samtidigt som det stärker vårt kunderbjudande inom ögonhälsa. Positiva effekter förväntas såväl på optikerkapaciteten som på kostnader för konsultoptiker och reduktion av de tillfälliga extra kostnader som hört till implementeringsfasen. Av det totala antalet synundersökningar som genomförts i Sverige i det andra kvartalet utgjorde Synsam EyeView-undersökningar 14 procent och motsvarande andel i Norge var 20 procent.
- Som Nordens ledande optikkedja ser vi en tydlig trend där kunderna vill ha mer än bara synkorrigering – de vill ha produkter som passar deras livsstil. Smarta glasögon möter det behovet på ett sätt som ingen annan produkt gjort tidigare, där glasögonen eller solglasögonen är ett uppkopplat livsstilsverktyg som förenklar vardagen. Synsam ser en allt större efterfrågan från konsumenter världen över av produkter som kombinerar stil, funktion och digital innovation och efter perioden har Synsam tagit ett nästa steg inom innovation, kundupplevelse och framtidens synlösningar genom lansering av smarta glasögon. Med smarta glasögon kan man exempelvis ta bilder, spela in video och livestreama – helt handsfree, få tillgång till Meta AI-assistent som kan översätta text i realtid, identifiera objekt, ge rekommendationer och svara på frågor, samt få tillgång till WhatsApp, Messenger och Instagram för smidig kommunikation och underhållning. Lanseringen är ytterligare ett steg i Synsams satsning på framtidens optik, där teknik, ögonhälsa och stil samverkar för att skapa en bättre vardag för kunden.
- Under kvartalet har Synsam lanserat ett nytt premiumkoncept i och med NK Eyewear & Optics, som öppnat i Stockholm. Med en unik kombination av premiumvarumärken, klinisk expertis och högsta modegrad etableras därmed en ny lyxdestination inom optisk retail. Butiken har fler än 1 400 glasögonbågar från världens mest exklusiva varumärken inom glasögon, solglasögon och sportglasögon.
- Synsam har under det andra kvartalet etablerat 11 nya butiker i koncernen. I det tredje kvartalet kommer mellan 3 och 5 nya butiker att etableras.
Vårt fokus är att skapa lönsam tillväxt genom innovativa lösningar och genom att möta våra kunders behov, samtidigt som vi säkerställer kostnadseffektivitet i vår verksamhet. Genom att göra det enklare för människor att få tillgång till ögonvård och kvalitetsprodukter, i en marknad som till stor del är driven av medicinska behov, säkerställer vi en lönsam tillväxt för många år framöver. Synsams resa fortsätter.”
Livesänd frågestund med VD och CFO på svenska
- Datum och tid: Den 22 augusti 2025, kl. 09.30.
- Plats: Webbsändning.
- Talare: Vd och koncernchef Håkan Lundstedt samt CFO Per Hedblom.
- Länk för deltagande i frågestund: Synsam Group Q2
Livesänd frågestund på engelska
- Datum och tid: Den 22 augusti 2025, kl. 10.30.
- Plats: Webbsändning.
- Länk för deltagande i frågestund: Synsam Group Q2
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på hemsidan kl. 07.30 idag. www.synsamgroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: [email protected]
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: www.synsamgroup.com
Denna information är sådan information som Synsam AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 augusti 2025 klockan 07.30.
Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangs-erbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,7 miljarder SEK (rullande 12 månader till juni 2025) och har närmare 600 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com