Analys: Varumärkesbolaget ”värt att ha ögonen på”
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Analys: Varumärkesbolaget ”värt att ha ögonen på”

Analys: Varumärkesbolaget ”värt att ha ögonen på”

Varumärkesbolaget New Wave visar tillväxt trots en utmanande marknadssituation. Samtidigt påverkas bolagets rörelsemarginal negativt och framtidsutsikterna för aktien är avvaktande enligt en analys.

  • New Wave ökade omsättningen organiskt med 5 procent första halvåret.
  • Rörelsemarginalen har minskat och resultattillväxten väntas vara svag.
  • Bolaget har ett starkt finansiellt läge och utrymme för framtida förvärv.

Enligt Affärsvärlden fortsätter New Wave att utvecklas, trots att marknadsläget varit utmanande under årets första sex månader. De bedömer att företagets balansräkning ger goda möjligheter för framtida bolagsköp och expansion.

Organisk tillväxt och pressad marginal

Under det första halvåret 2024 ökade New Wave sin omsättning organiskt med 5 procent. Detta sker i en tid då många företag inom samma bransch upplever svårigheter att växa.

Trots ökningen i omsättning har rörelsemarginalen pressats, vilket innebär att bolagets lönsamhet har minskat något. Affärsvärlden menar att den kommande resultatutvecklingen ser ut att bli antingen negativ eller mycket begränsad under de närmaste kvartalen.

Uppsidan i huvudscenariot är okej. Resultattillväxten väntas vara negativ eller rätt modest kommande kvartal, vilket gör att vi följer utvecklingen från sidlinjen. Rådet blir neutral men New Wave är ett välskött bolag värt att ha ögonen på

Affärsvärlden

Fortsatta satsningar och förvärv

I juni tecknade New Wave avtal om att förvärva det österrikiska företaget Cotton Classics. Den starka balansräkningen gör att det finns utrymme för ytterligare bolagsköp framöver.

Affärsvärlden uppskattar att aktien har en potentiell uppgång på 24 procent inom ett par år i sitt huvudscenario, men rekommenderar ändå en neutral hållning till aktien på kort sikt.

New Wave Group är verksamt inom sport-, present- och inredningsbranschen och äger flera välkända varumärken som Kosta Boda, Craft, Orrefors och Clique. Koncernen har sitt huvudkontor i Göteborg och Norden är den största marknaden.

Nyhetsbrev