Efter H&M-rapporten – här är analyshusens dom

Modejätten H&M har nyligen släppt sin delårsrapport, vilket har fått flera stora analyshus att reagera. Medan vissa väljer att behålla sina köp-rekommendationer, är andra mer försiktiga och justerar sina prognoser.
- Handelsbanken behåller sin köp-rekommendation för H&M.
- Pareto Securities justerar sina estimat och sänker riktkursen.
- Kepler Cheuvreux ser H&M som en attraktiv investering.
Enligt Finwire har flera analyshus kommenterat H&M:s senaste delårsrapport. Handelsbanken står fast vid sin positiva syn och ser potential för en framtida marginalåterhämtning. De betonar också att H&M:s kommentar om jämförbar försäljning pekar på en starkare underliggande trend.
Handelsbanken positiva, Pareto mer försiktiga
Handelsbanken håller fast vid köp och gör mindre justeringar i sina prognoser. De menar att marknaden underskattar den kommande marginalåterhämtningen och den starka trenden i jämförbar försäljning.
Handelsuppdateringen i juni ger begränsat med stöd från organisk tillväxt. Följaktligen sänker vi rörelseresultatet för tredje kvartalet med 8 procent, och minskar rörelseresultatet för hela räkenskapsåret 2024/25 med 2 procent. Vi förutspår nu att rörelseresultatet för helåret kommer att minska med 7 procent jämfört med föregående år, med en marginal på 7,2 procent.
Pareto Securities
Pareto Securities, å andra sidan, har valt att sänka sina estimat efter svaga siffror för juni. De justerar ner riktkursen till 137 kronor och ser en minskning i rörelseresultatet för helåret.
Kepler Cheuvreux och Ålandsbanken om H&M:s framtid
Kepler Cheuvreux ser en attraktiv ingångspunkt i H&M, trots att de sänker sina prognoser för vinsten per aktie för 2025-2026. De menar att H&M:s värdering är låg jämfört med det historiska genomsnittet, vilket kan ge utrymme för vinsttillväxt.
Ålandsbanken behåller sin neutrala syn på H&M. De anser att aktien är fullvärderad baserat på nuvarande p/e-tal och är försiktiga i sina förväntningar på tillväxt och marginaler under det innevarande räkenskapsåret.
Hennes & Mauritz, grundat 1947 och med huvudkontor i Stockholm, är en detaljhandelskedja med global verksamhet, inklusive varumärken som COS och & Other Stories. Företaget erbjuder även heminredning genom H&M Home.