Färsk sammanställning: Elbilarna som sjunker mest och minst i värde

Elbilar har blivit populära för sin miljöprofil, men nya siffror visar att vissa modeller förlorar sitt värde snabbare än väntat. Flera elbilar i Sverige hör till de som tappar mest i pris på bara tre år, enligt en färsk sammanställning.
- Elbilar tappar i genomsnitt mer i värde än bensin- och hybridbilar.
- Vissa modeller förlorar över 70 procent av sitt nypris på tre år.
- Lyx- och prestandabilar samt vissa budgetmodeller behåller värdet bättre.
Enligt en analys av Carup baserad på data från Autoexpress och CDL, förlorar elbilar i snitt mer av sitt värde än motsvarande bensin- och hybridbilar. Undersökningen omfattar både svenska och internationella modeller.
Elbilar förlorar mest i värde på tre år
Efter tre år har en genomsnittlig elbil kvar 44,8 procent av sitt ursprungliga pris. För bensinbilar ligger motsvarande siffra på 48,6 procent, medan hybrider behåller cirka 50,3 procent.
Vissa modeller sticker dock ut när det gäller värdeminskning. Den kinesiska elbilen GWM Ora 03 förlorar 74,2 procent av sitt nypris efter tre år, vilket är mest av alla analyserade fordon. Nissan Leaf, Jaguar I-Pace och Lexus UX-e tillhör också de modeller som tappar över 70 procent av sitt värde under samma period.
Även vissa plug-in hybrider, som Vauxhall (Opel) Astra och Audi A8 TFSIe, förlorar nära 70 procent av nypriset på tre år. Enligt analysen bidrar både teknisk utveckling och statliga subventioner till utvecklingen.
Den snabba teknikutvecklingen gör att nya modeller ofta erbjuder längre batteriräckvidd och mer avancerad teknik, vilket gör att äldre modeller snabbt känns föråldrade.
Carup.
Faktorer bakom värdeminskningen och undantag bland modellerna
Flera faktorer påverkar andrahandsvärdet negativt för elbilar. Statliga subventioner och kampanjpriser vid nyköp pressar ned marknadsvärdet på begagnade bilar. Utvecklingen av batteriteknik och den ökande konkurrensen från nya märken spelar också in.
Det finns dock undantag. Lyx- och prestandabilar som Mercedes G-Class, Porsche 911 GT3 och Land Rover Defender tappar minst i värde, trots högt inköpspris. Vissa budgetmodeller, exempelvis Dacia Bigster och Dacia Jogger, visar också ovanligt stabilt andrahandsvärde.
Listan över bilar med minst värdeminskning toppas av Mercedes G-Class med en nedgång på 29,9 procent över tre år, följd av Land Rover Defender och Porsche 911 GT3.
Sammanfattningsvis visar analysen att elbilar generellt tappar mer i värde än andra biltyper, men att skillnaderna mellan enskilda modeller är stora.
Elbilarna som sjunker mest i värde:
Rank | Modell | Värdeminskning 3 år |
---|---|---|
1 | GWM Ora 03 48kWh Pure+ | 74,2 % |
2 | Nissan Leaf 39kWh Acenta | 73,5 % |
3 | Jaguar I-Pace 90kWh 400 R-Dyn | 72,0 % |
4 | Lexus UX-e 300e 72.8kWh Takumi | 71,4 % |
5 | DS Automobiles DS3 E-Tense 54kWh | 71,1 % |
Elbilarna som sjunker minst i värde:
Rank | Modell | Värdeminskning 3 år |
---|---|---|
1 | Mercedes G-Class | 29,9 % |
2 | Land Rover Defender 90 | 30,6 % |
3 | Porsche 911 Coupe GT3 | 30,8 % |
4 | Dacia Bigster 1.8 Hybrid 155 Extreme | 33,8 % |
5 | Dacia Jogger 1.6 Hybrid Expression | 34,4 % |
Källa: Carup / Autoexpress.