Investeringsbanker höjer riktkursen för H&M – förbättrade utsikter

Två ledande banker har justerat upp sina riktkurser för H&M och pekar på förbättrad kostnadskontroll och marginalutveckling. Förändringarna sker inför bolagets kommande kvartalsrapport och kan få betydelse för aktiens utveckling framöver.
H&M:s aktie har fått ökat stöd från investeringsbankerna UBS och Citi, som båda höjer sina riktkurser efter att bolaget visat tecken på stärkt försäljningsutveckling och effektivare kostnadsstruktur.
UBS ser potential för förbättrade marginaler
UBS har justerat upp riktkursen för H&M från 132 till 171 kronor, men behåller neutral syn. Banken hänvisar till att bolaget har gjort framsteg i sina åtgärder för att öka försäljningstillväxten, även om utvecklingen varit varierande mellan olika marknader enligt Finwire.
Särskilt lyfter UBS möjligheten till fortsatt positiv utveckling för bruttomarginalen och rörelsemarginalen, både i det innevarande kvartalet och på längre sikt. Inför H&M:s kvartalsrapport den 29 januari bedömer banken att rörelseresultatet kommer uppgå till 5,8 miljarder kronor och att bruttomarginalen hamnar på 56,1 procent.
Data från viktiga marknader är dock blandade, vilket tyder på att H&M kanske inte lyckades bygga vidare på den starten
UBS
UBS kommer särskilt att bevaka försäljningstillväxten under fjärde kvartalet, påverkan av prisnedsättningar och Black Friday samt regionala skillnader, framför allt i USA och effekterna av tullar.
Citi höjer efter tre år – ser minskad kostnadsinflation
Citi har efter tre år tagit bort sitt säljråd för H&M och höjer nu riktkursen från 107 till 172 kronor. Banken ger nu ett neutralt råd. De motiverar förändringen med att bolagets kostnadskontroll har förbättrats, vilket minskat marginalpressen.
Under innevarande räkenskapsår har kostnadsökningarna i försäljnings-, allmänna och administrativa utgifter enligt Citi varit nära noll, vilket avviker från tidigare års kostnadsinflation på två procent.
För de kommande två räkenskapsåren räknar banken med att kostnaderna ökar med 0,5 procent per år och att försäljningstillväxten uppgår till tre respektive fyra procent i konstant valuta.



