Northvolt i kris – "Dialogen pågår"
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen Börs & Finans

Northvolt i kris – "Dialogen pågår"

Northvolt

Den krisdrabbade batteritillverkaren Northvolt överväger att ansöka om konkursskydd eller konkurs, rapporterar flera medier med hänvisning till källor.

De närmaste dagarna är avgörande för hur det slutar, uppger källor som sitter med i Northvolts förhandlingar med långivare och ägare om stöd för att rädda bolaget, enligt tidningen Financial Times.

Nådde inte interna mål

Samtidigt rapporterar Reuters att Northvolt sedan i september inte når upp till sina interna produktionsmål för batterifabriken i Skellefteå. Det handlar bland annat om målet att producera 100 000 battericeller per vecka i slutet av 2024, som nu har tagits bort av Northvolt.

Tumregeln är att det går ungefär 100 battericeller till ett elbilsbatteri och ungefär tio gånger så många celler till ett batteri till en ellastbil.

Produktionen på Skellefteåfabriken "möter kundernas behov och de åtaganden vi har gett till dem, och uppskalningen gör framsteg hela tiden", skriver Erik Zsiga i en kommentar till TT.

"Vi kommenterar aldrig rykten", är hans svar när det gäller uppgifterna om att Northvolt skulle vara några dagar från att söka om konkursskydd eller konkurs.

"Dialogen om en framtida finansiering pågår fortfarande med berörda parter, och när det finns något att kommunicera kommer vi förstås att göra det", tillägger han.

Northvolts grundare och vd Peter Carlsson har nyligen sagt att bolaget långsiktigt behöver dra in 10 miljarder kronor under det kommande året.

Kapitalstarka ägare tvekar

De flesta är överens om att det finns ett stort behov av en oberoende europeisk batteritillverkare. Men om det är svenska Northvolt som ska ta på sig den rollen behövs både ett akut räddningspaket och ett rejält kapitaltillskott på kanske 15 miljarder kronor – ovanpå de omkring 150 miljarder som redan gått åt i uppbyggnaden av koncernen. Detta ser svårt ut så länge de största och kapitalstarka ägarna – Volkswagen, Goldman Sachs och Vargas – tvekar om att satsa mer pengar i projektet, enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Statligt stöd från Tyskland och/eller Sverige ser också komplicerat ut, även om det mot förmodan skulle gå att få ett politiskt stöd för idén, enligt Engellau.

– Ska staterna gå in som ägare och riskera att förlora skattepengar? Eller ska de skjuta till kapital och garantier som räddar ett fortsatt privatägt bolag, där vinsterna sedan går till privata intressen? frågar han sig.

Fakta: Northvolts kris i korthet

Northvolts kris följer på ett år präglat av försenade leveranser och problem att få upp volymen i produktionen av kvalitetsbatterier, som bland annat ledde till att den tyska biltillverkaren BMW drog tillbaka en order värd över 20 miljarder i juni.

Batteritillverkaren, med betalningsföreläggande för drygt en halv miljard hos Kronofogden enligt Dagens Nyheter – har sedan september stängt ned flera stora satsningar, sagt upp en femtedel av personalen och försatt dotterbolaget Northvolt Expansion – som höll på att bygga en ny batterifabrik – i konkurs med flera miljarder i skulder.

Så sent som i förra veckan sålde Northvolt en fabriksanläggning i San Leandro, Kalifornien. Bolaget förhandlar samtidigt med biltillverkaren Volvo Cars om framtiden för fabriksbygget Novo Energy i Göteborg, sedan delägaren Volvo Cars anklagat delägaren Northvolt för avtalsbrott.

Ett tecken på att samtalen om hur bolaget ska räddas inte går bra kom förra veckan, när storägaren Volkswagens representant i styrelsen, Sven Fuhrmann, hoppade av sitt uppdrag.

Källa: Joakim Goksör/TT

Läses av andra just nu

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare idag

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt