Köpstämpel på e-handelsbolaget – så stor är uppsidan
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Köpstämpel på e-handelsbolaget – så stor är uppsidan

Köpstämpel på e-handelsbolaget – så stor är uppsidan

Rugvista, ett e-handelsföretag specialiserat på mattor, fortsätter att växa med starka resultat under andra kvartalet. Med framtida tillväxtförväntningar och en stabil balansräkning ger Affärsvärlden ett positivt köpråd.

  • Rugvista förväntas uppnå 12% tillväxt för helåret 2025.
  • Marginalerna prognostiseras öka till 13,5% vid slutet av prognosperioden.
  • Upp till 30% uppsida möjlig enligt Affärsvärlden.

E-handelsbolaget Rugvista har rapporterat ett stabilt andra kvartal med betydande tillväxt och förbättrade marginaler, enligt en analys från Affärsvärlden. Företaget har nyligen flyttat till ett nytt lager, vilket ytterligare stärker dess balansräkning.

Framtidsutsikter för Rugvista

För helåret 2025 förutspår Affärsvärlden en tillväxt på drygt 12 procent för Rugvista. De följande åren förväntas en tillväxttakt på cirka 8 procent, främst drivet av ökad e-handelspenetration.

Marginalerna väntas stiga från en beräknad nivå på 11,5 procent i år till 13,5 procent vid slutet av prognosperioden. Affärsvärlden noterar att om Rugvista kan närma sig sina mål på 20 procent tillväxt och 15 procent marginal, finns en betydande uppsida.

Använder vi en multipel på 13x rörelsevinsten, i linje med hur några andra e-handelsbolag värderas (exklusive Apotea). Då finns cirka 30 procent uppsida på sikt. Kan Rugvista närma sig bolagets tillväxt- (20 procent) och marginalmål (15 procent) är uppsidan stor. Risken är ökad konkurrens och prispress

Affärsvärlden

Om Rugvista Group

Rugvista Group, grundat 2005 med huvudkontor i Limhamn, opererar inom detaljhandelssektorn med fokus på att sälja mattor online. Sortimentet omfattar både designermattor och traditionella mattor, vilka säljs under egna varumärken.

Företaget levererar hem till kunder över stora delar av Europa och riktar sig främst till privata konsumenter på den europeiska marknaden. Genom sin starka närvaro online kan Rugvista utnyttja den ökande trenden av e-handel för att fortsätta sin tillväxt.

Nyhetsbrev