Rapport: Bara 15 av 129 kinesiska elbilsmärken finns kvar om fem år
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Rapport: Bara 15 av 129 kinesiska elbilsmärken finns kvar om fem år

Rapport: Bara 15 av 129 kinesiska elbilsmärken finns kvar om fem år

Konsultfirman Alixpartners förutspår en dramatisk minskning av antalet elbilsmärken i Kina fram till 2030. Trots starkt stöd från lokala myndigheter kommer endast en bråkdel av de nuvarande märkena att finnas kvar.

  • Alixpartners förutspår att endast 15 av 129 elbilsmärken i Kina överlever.
  • Konsolideringar förväntas ske långsammare på grund av lokala stöd.
  • Få kinesiska elbilstillverkare har nått lönsamhet hittills.

Konsultfirman Alixpartners har gjort en analys av den kinesiska elbilsmarknaden och kommit fram till att endast 15 av de 129 nuvarande bilmärkena kommer att överleva fram till 2030. Denna prognos rapporteras av Reuters och belyser den hårda konkurrensen inom sektorn.

Tuff konkurrens och långsamma konsolideringar

Enligt Alixpartners kommer den hårda konkurrensen att leda till att många bilmärken antingen konsolideras eller helt drar sig ur marknaden. Konsolideringen förväntas dock ske långsammare i Kina jämfört med andra marknader.

Detta till följd av fortsatt stöd från lokala regeringar till icke-hållbara verksamheter på grund av deras betydelse för regionala ekonomier, sysselsättning och leveranskedjor.

Stephen Dyer, Asienchef på Alixpartners

Stephen Dyer, Asienchef på Alixpartners, förklarar att stödet från lokala regeringar till vissa verksamheter gör att dessa kan fortsätta trots att de inte är hållbara. Detta stöd ges på grund av deras viktiga roll för de regionala ekonomierna, sysselsättning och leveranskedjor.

Lönsamhet en utmaning för kinesiska tillverkare

Förutom BYD och Li Auto har inga andra kinesiska elbilstillverkare lyckats uppnå lönsamhet över ett helår. Detta är ytterligare en faktor som påverkar marknadens framtid.

Analysen från Alixpartners, som rapporterats av Reuters, visar på de utmaningar som kinesiska elbilstillverkare står inför, trots stöd från lokala regeringar. Den förväntade minskningen av antalet märken kan påverka hela bilindustrins utveckling i regionen.

Nyhetsbrev