Skattefördelar träffar tjänstebilarna – men missar privatbilarna

Regeringen presenterar nya åtgärder för att främja elektrifieringen av vägtrafiken. Förslagen omfattar både ökade investeringar i laddinfrastruktur och förändrade skatteregler, men gäller främst förmånsbilar och företag.
- Stöd till nya elbilsladdare höjs med 1,5 miljarder kronor 2026.
- Permanenta skatteförmåner föreslås för laddning av förmånsbilar på arbetsplatsen.
- Privatbilägare omfattas inte av de nya skatteförslagen.
Enligt Vi Bilägare har regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna lagt fram flera nya förslag i den kommande höstbudgeten. Syftet är att påskynda omställningen av transportsektorn till eldrift, bland annat genom ökade satsningar på laddinfrastruktur och förändrade skattevillkor för elbilar.
Större budget för laddinfrastruktur
Regeringen föreslår att stödet för installation av nya elbilsladdare ökar med 1,5 miljarder kronor under 2026. Det innebär att det totala stödet blir 4,5 miljarder kronor det året.
För åren 2027 och 2028 planeras ytterligare 1,5 miljarder kronor i stöd. Målet är att sänka trösklarna för både företag och hushåll att välja eldrivna fordon.
För att snabba på omställningen av transportsektorn är det helt centralt att vi sänker trösklarna för fler företag och hushåll att välja eldrivet.
Romina Pourmokhtari (L), klimat- och miljöminister.
Sedan sommaren 2023 har det varit skattefritt att ladda eldrivna förmånsbilar på arbetsplatsen. Denna skatteförmån skulle upphöra juli 2026, men regeringen föreslår nu att den blir permanent.
Fortsatt skatteförmån för förmånstagare
Vidare vill regeringen utöka rätten att dra av drivmedelskostnader vid tjänsteresor för de som har laddhybrider som förmånsbil. Förslagen omfattar dock endast de som har förmånsbil och gäller inte privatpersoner som laddar sin elbil hemma.
Regeringen har tidigare fått kritik för att utsläppen ökar, bland annat på grund av sänkt reduktionsplikt och slopad elbilspremie. Nu föreslås en mer riktad variant av ekonomiskt stöd vid elbilsköp.