Generic ökade bruttoresultatet i Q2

Teknikbolaget Generic redovisar ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade.
Omsättningen steg 2,1 procent till 44,3 miljoner kronor (43,4).
Bruttoresultatet blev 19,4 miljoner kronor (17,3), med en bruttomarginal på 43,8 procent (39,9).
Rörelseresultatet blev 9,0 miljoner kronor (6,7), med en rörelsemarginal på 20,3 procent (15,4).
Resultatet efter skatt blev 7,2 miljoner kronor (5,4), en ökning med 33,3 procent mot föregående år. Resultat per aktie uppgick till 0,58 kronor (0,44).
Kvartalet belastas av kostnader om cirka 0,5 miljoner kronor relaterat till byte av vd.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 10,8 miljoner kronor (-2,3).
Likvida medel uppgick till 22,2 miljoner kronor (13,3).
Vd Héléne Henriksson summerar kvartalet till en fortsatt något dämpad tillväxt på bolagets volymprodukter (SMS, mail, digital röst etc.) där e-handeln påverkat bolaget men där bolaget samtidigt kunnat sänka sina inköpskostnader.
"Våra SaaS-tjänster fortsätter att växa och ger en hög marginal vilket bidrar till att bruttovinsten ytterligare stärks trots den något lägre omsättningstillväxten. Vår OPEX ligger stabil och vi levererar därmed 33,6 procent tillväxt på ebit", säger vd:n.
Generic, Mkr | Q2-2025 | Q2-2024 |
Nettoomsättning | 44,3 | 43,4 |
Bruttoresultat | 19,4 | 17,3 |
Bruttomarginal | 43,8% | 39,9% |
Rörelseresultat | 9,0 | 6,7 |
Rörelsemarginal | 20,3% | 15,4% |
Nettoresultat | 7,2 | 5,4 |
Resultat per aktie, kronor | 0,58 | 0,44 |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 10,8 | -2,3 |
Likvida medel | 22,2 | 13,3 |