Kicks-ägaren Matas ökar omsättning och nettoresultat

Danska Matas, som bland annat äger Kicks-kedjan, redovisar ökad omsättning under första kvartalet i det brutna räkenskapsåret jämfört med samma period året innan. Nettovinsten ökade.
”Det första kvartalet präglades av fortsatt lönsam tillväxt i linje med våra förväntningar. Vi betjänade fler kunder och öppnade Matas nya logistikcenter enligt plan och budget. Med två automatiserade logistikcenter nu i full drift har våra investeringar återgått till en normal långsiktig nivå och vårt fria kassaflöde förbättrades avsevärt under kvartalet", kommenterar vd Gregers Wedell-Wedellsborg.
Omsättningen steg 6,0 procent till 2 074 miljoner danska kronor (1 956). Den organiska försäljningstillväxten var 6,0 procent (8,0).
Koncernens valutaneutrala tillväxt uppgick till 4,7 procent. Kicks hade en valutaneutral tillväxt på 2,3 procent eller 7,8 procent exklusive Skincity. Online växte Kicks med 22,4 procent, exklusive Skincity. Den jämförbara försäljningen i Kicks-butikerna ökade 2,2 procent.
Bruttoresultatet blev 955 miljoner danska kronor (903), med en bruttomarginal på 46,0 procent (46,2).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 302 miljoner danska kronor (293), med en justerad ebitda-marginal på 14,6 procent (15,0).
Resultatet efter skatt blev 64 miljoner danska kronor (59), en ökning med 8,5 procent mot föregående år.
Matas upprepar prognosen för räkenskapsåret.
Matas, Mdkk | Q1-2025/2026 | Q1-2024/2025 | Förändring |
Nettoomsättning | 2 074 | 1 956 | 6,0% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 6,0 | 8,0 | -25,0% |
Bruttoresultat | 955 | 903 | 5,8% |
Bruttomarginal | 46,0% | 46,2% | |
Justerat ebitda | 302 | 293 | 3,1% |
Justerad ebitda-marginal | 14,6% | 15,0% | |
Nettoresultat | 64 | 59 | 8,5% |