Cloetta planerar förändringar i organisationsstruktur och koncernledning för att stödja nya strategiska prioriteringar
Stockholm, Sverige - Cloetta, norra Europas ledande konfektyrföretag, meddelar idag sin plan att anpassa sin organisationsstruktur till koncernens nya strategiska prioriteringar inriktade på att driva lönsam tillväxt.
I slutet av mars 2025 presenterade Cloetta uppdaterade finansiella mål med fokus på att driva lönsam tillväxt samt en ny strategi med tre nya prioriteringar:
- Vinna med våra Superbrands – ökad fokus på tio utvalda varumärken på kärnmarknaderna för att driva lönsam tillväxt genom ökad distribution och fortsatt expansion av varumärkena till nya kategorier
- Växa utanför kärnmarknaderna – ökad fokus på Tyskland och Storbritannien, med den största detaljhandelsförsäljningen av konfektyr på den europeiska marknaden och den högsta konsumtionen per capita, samt Nordamerika för att tillvarata efterfrågan på Swedish Candy
- Växla upp marknadsförings- och innovationsarbetet – snabbare utveckling av nya produkter med stöd av fortsatt effektiv marknadsföring
För att framgångsrikt leverera på dessa strategiska prioriteringar meddelade Cloetta samtidigt att ökat fokus kommer att vara på att förbättra Cloettas operativa modell genom optimerad intäktshantering (net revenue management), en ändamålsenlig försörjningskedja och en effektiv verksamhetsstruktur, samt selektiva förvärv.
Idag offentliggör Cloetta sin plan för att skapa en mer effektiv organisationsstruktur genom förändringar i såväl affärsdrivande som koncernövergripande funktioner. Cloetta förväntar sig att förändringarna kommer att leda till en minskning med upp till 100 tjänster i Europa före utgången av 2025 samt årliga kostnadsbesparingar på 60-70 Mkr. Besparingarna väntas få full effekt i det första kvartalet 2026.
Planen väntas resultera i en engångskostnad om 60-70 Mkr i jämförelsestörande poster, av vilket huvuddelen väntas belasta det andra kvartalet 2025.
Som en följd av de strategiska förändringarna av den operativa strukturen kommer koncernledningen bestå av nio medlemmar, mot nuvarande tio, enligt nedan:
Katarina Tell, VD och koncernchef
Ulrika Palm, Area President Scandinavia & Travel Retail
Ville Perho, Area President Finland & East
André Ruikes, Area President Netherlands & West
Niklas Truedsson, Area President Growth, inklusive Storbritannien, Tyskland och Nordamerika samt affärssegmentet Lösviktsgodis
Frans Rydén, Ekonomi- och Finansdirektör (CFO)
Thomas Biesterfeldt, Marknadsdirektör (CMO)
Ewald Frénay, HR-direktör (CHRO)
Vakant position, Operativ chef (COO)
"Cloetta är fast beslutet att fortsätta driva lönsam tillväxt och stärka vår marknadsposition genom tydliga strategiska prioriteringar och ett fokuserat genomförande. De planerade förändringarna är ett viktigt steg för att säkerställa att Cloetta blir ett mer fokuserat och effektivt företag med högre tempo och större förändringsförmåga”, kommenterar Katarina Tell, VD och koncernchef.
De planerade förändringarna är föremål för sedvanliga fackförhandlingar. Cloetta kommer att ge mer information när förhandlingarna har avslutats, vilket förväntas ske senast i oktober 2025.
Investerar- och mediakontakt
Laura Lindholm, Kommunikations- och IR-direktör
+46 705 11 26 22, ir (@) cloetta.com
Cloettas press- och investerartjänst
+46 766 96 59 40
ir (@) cloetta.com
press (@) cloetta.com
sustainability (@) cloetta.com
För mer information från Cloetta samt pressbilder, besök www.cloetta.com/sv/media