Delårsrapport januari - mars 2024 - Börskollen

Delårsrapport januari - mars 2024

Stark utveckling för senaste förvärvet och ett bra kassaflöde

• Nettoomsättningen ökade under kvartalet med 4,9 % till 99,0 MSEK (94,4). Den organiska och valutajusterade förändringen uppgick till -14,5 %.
  • Justerad EBITDA ökade under kvartalet med 16,0 % till 9,1 MSEK (7,9), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 9,2 % (8,3).
  • Rörelseresultatet uppgick till -1,8 MSEK (0,0) vilket motsvarar en rörelsemarginal om -1,8 % (0,0).
  • Kvartalets resultat uppgick till -3,1 MSEK (0,3).
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,21 (0,02) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 25,9 MSEK (15,6).
Belopp i TSEK2024
jan-mars
jan-mars
R12M
april-mars
Helår
Nettoomsättning99 00094 390409 320404 711
Nettoomsättningstillväxt, %4,918,79,612,9
Bruttomarginal, %66,270,467,568,5
Justerad bruttomarginal, %69,070,469,870,1
Justerad EBITDA9 1447 87958 43857 174
Justerad EBITDA-marginal, %9,28,314,314,1
EBITDA6 3817 87946 79848 296
EBITDA-marginal, %6,48,311,411,9
Soliditet, %60,661,560,660,5
Kassaflöde från den löpande verksamheten, Msek25,915,638,728,5
Nettoskuld/justerad EBITDA, ggr (rullande 12 månader)--0,60,9
Antal anställda vid periodens utgång118117118115

VD-kommentar

Det nya årets första kvartal bjöd på en blandad utveckling för TagMastergruppen. Vår nyförvärvade amerikanska radarverksamhet (RTMS) hade en mycket stark utveckling med en tillväxt på 125 procent jämfört med samma kvartal förra året. Samtidigt mötte vårt franska dotterbolag Citilog en något trögare start på året. Övrig verksamhet taktade på enligt plan. På koncernnivå ökade nettoomsättningen i absoluta tal med knappt 5 procent till 99 miljoner kronor, motsvarande en valutajusterad organisk tillväxt på minus 14,5 procent. Tack vare bra kostnadskontroll ökade justerad EBITDA till 9,1 miljoner kronor motsvarande en justerad EBITDA-marginal på 9,2 procent.

Utvecklingen under det första kvartalet visade fortsatt att vår strategiska satsning på en kombination av organisk och förvärvad tillväxt fungerar väl. Vårt senaste förvärv av radarverksamheten (RTMS) från amerikanska Image Sensing Systems (ISS), som genomfördes under tredje kvartalet förra året, har utvecklats mycket bra. Genom förvärvet har vi stärkt vårt erbjudande och kan nu leverera både sensorlösningar för markinstallation och en serie högpresterande radarbaserade sensorlösningar för installation ovan jord. Redan under det avslutande kvartalet 2023 gav det bra effekter, vilket bekräftades under det första kvartalet i år då RTMS försäljning mer än fördubblades jämfört med första kvartalet förra året.

Som jag nämner i inledningen har större delen av verksamheten i gruppen taktat på enligt förväntan med en total försäljning på nästa 100 miljoner kronor, vilket är bra med tanke på att det första kvartalet normalt är svagare än övriga året då det görs färre installationer av våra lösningar under vintern. På minussidan kan vi dock redovisa att vårt franska dotterbolag Citilog har haft en trögare inledning på året, vilket medförde en negativ valutajusterad organisk tillväxt för kvartalet på koncernnivå och sämre EBITDA-marginal. Vi ska dock ha i åtanke att tillfälliga svängningar i affärerna är normalt då projekten, såsom tunnlar och broar där våra lösningar ingår, är investeringstunga. Vi har fortsatt arbetat med ökad kostnadskontroll och koncernen har därför en blygsam kostnadsökning i kvartalet jämför med samma period förra året trots en högre omsättning.

Om vi ser framåt kan jag konstatera att TagMaster är väl positionerat för att bidra till lösningar på några av de stora utmaningar som världens transportsystem står inför. Det handlar om att lösa trafikproblem såsom trängsel i tätbefolkade områden världen över, minska och förhindra olyckor samt reducera utsläpp från trafiken. Det gör att efterfrågan på våra lösningar kommer att öka.

Vårt senaste förvärv i USA, som jag beskriver ovan, gör oss dessutom bättre positionerade för att möta den växande efterfrågan på multisensorlösningar där vi ser stor potential i att fortsätta utveckla både nya produkter och vår försäljning på både den amerikanska marknaden och genom vårt globala partnernätverk.

Under kvartalet fortsatte vi att investera i försäljningsorganisationen och ytterligare integration av våra verksamheter. Genom att bygga ”ONE TagMaster” förenklar och snabbar vi på processer med syftet att bättre kunna skala upp vårt kommersiella erbjudande inom de olika säljenheterna. Rent konkret handlar det om att flytta fram vår kommersiella position inom försäljning och marknadsföring, utveckla vårt gemensamma säljarbete och spendera mer tid med presumtiva och befintliga kunder både digitalt och fysiskt.

Koncernens omsättning under det första kvartalet uppgick till 99 miljoner kronor, vilket är en ökning med 4,9 procent jämfört med samma period 2023. Kvartalets organiska omsättningsförändring, med justering för valutakurseffekter och förvärv, uppgick till 13,7 miljoner kronor motsvarande en minskning med 14,5 procent. Traffic Solutionsaffären uppgick till 82,5 miljoner kronor, vilket är en ökning med cirka 6,5 procent jämfört med motsvarande kvartal 2023. Under kvartalet stod Traffic Solutions för 83 procent av försäljningen, medan Rail Solutions stod för 17 procent. Den positiva utvecklingen för Traffic Solutionsaffären understryker vårt strategiska fokus att organiskt och via förvärv investera ytterligare i denna del.

Den justerade bruttomarginalen på koncernnivå uppgick till 69,0 procent med ett justerat EBITDA-resultat på 9,1 miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 9,2 procent. Den något försämrade brutto-marginalen är en effekt av att vår nyligen förvärvade radarverksamhet (RTMS) har lägre bruttomarginal, men då kostnaderna är lägre blir EBITDA-effekten positiv. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 25,9 miljoner kronor och koncernens soliditet låg på 60,6 procent vid periodens utgång.

Sekventiellt har lagret minskat med cirka 12 procent, men jämfört med motsvarande kvartal föregående år har det ökat med 23 procent. Cirka 42 procent av ökningen är en effekt av förvärvet av RTMS.

TagMaster är idag väl positionerat på en marknad med långsiktigt goda förutsättningar för tillväxt och bra lönsamhet och vi är fast beslutna att fortsätta göra TagMaster till ett ledande bolag inom intelligenta transportlösningar (ITS).

Jonas Svensson
Granskning av revisorer

Delårsrapporten har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Finansiell kalender

2 maj 2024: Årsstämma Kista
12 juli 2024: Delårsrapport för andra kvartalet 2024
23 oktober 2024: Delårsrapport för tredje kvartalet 2024
5 februari 2025: Bokslutskommuniké 2024

Denna rapport samt tidigare ekonomiska rapporter och pressmeddelanden finns på bolagets hemsida www.tagmaster.com.

Nyheter om TagMaster

Om aktien TagMaster