Midsummer i samarbete med en av världens största takmaterialstillverkare – erbjuder integrerad solcellstakprodukt för svaga tak

Den svenska tillverkaren av tunnfilmssolceller Midsummer inleder ett samarbete med franska Soprasolar, ett dotterbolag till en av världens största tillverkare av takmaterial Soprema. Soprasolar kommer att integrera Midsummers tunnfilmssolceller i sina takmembran vilket öppnar upp för en mycket stor marknad för den nya produkten.

Midsummer lanserar ett samarbete med Soprasolar, ett dotterbolag till en av världens största takmaterialstillverkare Soprema. Med Midsummers lätta och tunna solceller kommer Soprasolar att kunna erbjuda solpaneler även till de kunder vars tak inte klarar vikten av den kiselpanelprodukt företaget även erbjuder.

Soprasolars system har installerats på mer än 15 miljoner kvadratmeter tak, motsvarande cirka 750 MWp solpaneler, främst kiselpaneler, i Frankrike i samband med takmaterialinstallationer. Företaget bedömer dock att det har tackat nej till ungefär lika mycket solcellskapacitet eftersom kundernas tak inte har klarat vikten av dess kisellösning. Midsummers produkter möjliggör för Soprasolar att kunna erbjuda solcellslösningar till alla sina kunder, även de med svaga tak.

- Marknaden är mycket stor för solcellsintegrerade takmateriallösningar som kan installeras även på svagare tak, vilket är fallet i de flesta av världens länder med tak som inte behöver klara vikten av snö. Vi är mycket glada och förväntansfulla över samarbetet med denna europeiska byggjätte som kan öppna upp en tidigare oexploaterad marknad för solceller på svaga tak. Det kan skapa en ny europeisk industri och samtidigt potentiellt öka andelen solenergi i den europeiska elmixen, säger Eric Jaremalm, VD, Midsummer.

Med fler än 10 000 anställda och huvudkontor i Frankrike, har Soprema över hundra produktionsanläggningar över hela världen för tillverkning av takmaterial gjorda av bitumen (ett vanligt takmaterial tillverkat av asfalt/tjära som är vattentätt och används för platta eller svagt lutande tak), TPO-membran (en syntetisk takbeläggning som även det används främst för platta tak) och liknande produkter.

Soprasolar och Midsummer har under det senaste året arbetat med att certifiera Midsummers solpaneler som en integrerad enhet i Sopremas takmembran hos CSTB, den franska nationella organisation som tillhandahåller certifieringstjänster inom byggbranschen.

Med certifieringen klar kommer Soprasolar att marknadsföra Midsummers och Sopremas gemensamma lösning inte bara till kunder i Frankrike utan även i utvalda länder där Soprema erbjuder sina tak.

Länk till bilder och annat pressmaterial: Press - Midsummer.

Kontaktperson:
Peter Karaszi
Kommunikationschef, Midsummer

Om Midsummer
Midsummer är ett svenskt solenergiföretag som utvecklar, tillverkar och säljer solceller till aktörer inom bygg, tak och solcellsinstallation samt tillverkar, säljer och installerar solcellstak direkt till slutkunder. Bolaget utvecklar och säljer också utrustning för produktion av flexibla tunnfilmssolceller till strategiskt utvalda samarbetspartners samt maskiner för forskningssyfte. Solcellerna är av typen CIGS (består av koppar, indium, gallium och selen) och är tunna, lätta, flexibla, diskreta och med ett minimalt koldioxidavtryck jämfört med andra solpaneler.

Tillverkningen sker med företagets egna DUO-system som är det mest spridda produktionssystemet för böjbara CIGS-solceller i världen. Aktien är listad på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). Se midsummer.se

Nyheter om Midsummer

Om aktien Midsummer