Nelly Group delårsrapport tredje kvartalet 2025
Q3 2025 - Kvartalet i korthet
• Nettoomsättningen uppgick till 283,7 (239,6) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 18,4% (1,4%)
• Bruttoresultatet uppgick till 161,2 (130,7) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 56,8% (54,5%)
• Rörelseresultatet uppgick till 43,3 (25,1) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 15,3% (10,5%)
• Resultatet efter skatt uppgick till 41,5 (22,3) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 1,38 (0,74) kronor
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -18,5 (-18,5) miljoner kronor
• Likvida medel uppgick per den 30 september till 226,7 (160,4) och kreditfaciliteterna förblev outnyttjade
9M 2025 - Första nio månaderna i korthet
• Nettoomsättningen uppgick till 893,1 (775,9) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 15,1% (2,2%)
• Bruttoresultatet uppgick till 486,0 (411,7) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 54,4% (53,1%)
• Rörelseresultatet uppgick till 118,6 (57,0) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 13,3% (7,3%)
• Resultatet efter skatt uppgick till 110,3 (47,1) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 3,68 (1,57) kronor
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 72,3 (82,8) miljoner kronor
Viktiga händelser under kvartalet
• Inga väsentliga händelser har rapporterats under kvartalet
Viktiga händelser efter kvartalets slut
• Inga väsentliga händelser har rapporterats efter kvartalets slut
Hög tillväxttakt och god lönsamhet under tredje kvartalet
Nelly levererade ett starkt tredje kvartal med fortsatt god tillväxt och lönsamhet, samtidigt som vi befäste varumärkets position på marknaden. Nettoomsättningen ökade med 18,4% (1,4%) och uppgick till 283,7 (239,6) miljoner kronor. Rörelseresultatet stärktes till 43,3 (25,1) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal på 15,3% (10,5%). Vi har därmed hittills under 2025 uppnått en nettoomsättningstillväxt på 15,1% (2,2%) med en förbättrad rörelsemarginal jämfört med föregående år på 13,3% (7,3%) – ett resultat av vårt konsekventa fokus på att växa den lönsamma kärnaffären.
Växande kundbas och ett mer attraktivt varumärke drivet av sortimentet
Utöver det starka finansiella resultatet under tredje kvartalet är det glädjande att allt fler upptäcker Nelly och att varumärket tydligt fått ökat genomslag. Nykundsrekryteringen tog ytterligare fart, fler kunder återkom och den aktiva kundbasen växte för fjärde kvartalet i rad. Onlinetrafiken ökade med 9,9% jämfört med föregående år, drivet av mer träffsäker marknadsföring, och antalet ordrar steg med hela 20,2%. Vår regelbundna varumärkesmätning visar dessutom en fortsatt positiv trend, där allt fler inom vår målgrupp nu anger Nelly som sin favoritbutik.
Bakom kvartalets positiva utveckling ligger flera framgångsfaktorer, och främst är det vårt attraktiva och relevanta sortiment som fortsatt drivit både tillväxten och varumärkesförflyttningen. Försäljningsandelen av Nellys egna varumärken ökade till 62,2% (45,2%) och den externa varumärkesportföljen stärktes under vår- och sommarsäsongen med nya internationella namn som Puma och One Teaspoon. Vi drev under kvartalet kraftig tillväxt på framför allt jeans och sneakers där Nelly nu erbjuder ett, för vår målgrupp, ledande sortiment med egna produkter såväl som de bästa globala varumärkena inom respektive kategori. Stickat, byxor och skor ökade också i försäljning och i dessa kategorier finns fortsatt stor potential. Sammantaget förbättrades återigen sortimentets prestation mot föregående år med en högre bruttomarginal på 56,8% (54,5%) och en lägre returgrad på 26,1% (27,1%).
Långsiktiga ambitioner med riktade tillväxtsatsningar
Med fortsatt höga ambitioner för lönsam tillväxt arbetar vi nu med ett antal riktade satsningar där vi ser potential att bygga vidare på vår position. Sortimentet förblir den viktigaste tillväxtdrivaren i vår affär. Vi fortsätter därför att utveckla flera prioriterade kategorier inklusive jeans och sneakers, med kommande lanseringar av Diesel och Nike för att ytterligare höja attraktionskraften i vårt erbjudande. Även inom kategorier som stickat, toppar och byxor har Nelly en tydlig möjlighet att ta en ledande position och stärka sin roll som den självklara modedestinationen för vår målgrupp.
Parallellt med sortimentsutvecklingen investerar vi i att fördjupa Nellys närvaro på marknader med god tillväxtpotential. Etableringen av vår andra flaggskeppsbutik som slog upp dörrarna i början av oktober – denna gång mitt på Strøget i Köpenhamn – är en del av den satsningen med syfte att höja varumärkeskännedomen och driva positioneringen i Danmark och internationellt. Den nordiska marknaden utgör fortsatt kärnan i vår verksamhet men det finns också goda förutsättningar att växa utanför Norden – med Tyskland som nästa fokus. Att utöka vår närvaro i Tyskland är en långsiktig satsning som kräver investeringar och tid, men vi är övertygade om att Nellys kunderbjudande har stor bärkraft även där.
Jag vill som alltid avsluta med ett innerligt tack – till alla våra fantastiska kunder som inspirerar oss att ständigt bli bättre, och till hela Nelly-teamet som varje dag arbetar outtröttligt för att skapa den bästa upplevelsen för våra kunder. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med er ta Nelly till nya höjder.
Helena Karlinder-Östlundh,
VD Nelly Group AB
Nelly Group AB (publ)
Box 690
501 13, Borås
Org.nr 556035-6940
Styrelsens säte: Borås
Besöksadress: Lundbygatan 1, Borås
Webbsändning av delårsrapporten
Presentation av det andra kvartalet sker 23 oktober kl 9:00 och analytiker, investerare och media är inbjudna till webbsändningen. Presentationen kommer att hållas på engelska av Helena Karlinder-Östlundh, VD och Niklas Lingblom CFO. Webbsändningen kommer att göras tillgänglig på Nelly Groups webbplats.
Länk till webbsändningen: https://nelly.videosync.fi/2025-10-23-q3
Telefonnummer och PIN för de som inte har möjlighet att delta via webben (men som inte får ställa frågor vid Q&A): 
Finland: +358 9 4245 0972
Sweden: +46 8 525 07003
United Kingdom: +44 20 7043 5048
United States: +1 (774) 450-9900
 
Conference ID: 5002583#
User ID: 12897#

