Q3 2025: Starkt kvartal med tillväxt i båda segmenten
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Q3 2025: Starkt kvartal med tillväxt i båda segmenten

Juli – September 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 49,0 % till 1 487 (998) MSEK.
  • EBITA, justerad, ökade till 123 (98) MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 8,3 (9,9) %.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 105 (26) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till 91 (76) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 6,1 (7,6) %.
  • Vinst per aktie före/efter utspädning uppgick till 0,60 (0,50) SEK.

Januari – September 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 23,4 % till 3 721 (3 017) MSEK.
  • EBITA, justerad, ökade till 276 (262) MSEK. Justerad EBITA-marginal minskade och uppgick till 7,4 (8,7) %.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 127 (116) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till 200 (190) MSEK. Rörelsemarginalen minskade och uppgick till 5,4 (6,3) %.
  • Vinst per aktie före/efter utspädning uppgick till 1,34 (1,32) SEK.

Väsentliga händelser under perioden

  • Förvärvet av Delta Wines slutfördes under det andra kvartalet och har konsoliderats in i Viva Wine Groups räkenskaper från och med den 23 maj. Förvärvet finansierades i sin helhet genom en ny facilitet inom det befintliga kreditavtalet.
  • I september förvärvades Vinguiden Nordic AB, en av Sveriges största vinklubbar.
  • I september genomfördes en spridningsemission som bestod av 800 000 aktier. Genom emissionen tillkom 3 500 nya aktieägare och samtidigt tillfördes koncernen cirka 26 MSEK.
  • En process har inletts för att byta lista från Nasdaq First North Premier Growth Market till huvudlistan Nasdaq Stockholm.

Väsentliga händelser efter perioden

  • I november beslutade Anna Möller, COO Nordics, att lämna sin roll i bolaget och därmed ledningsgruppen.
  • I november beslutade Viva Wine Groups styrelse att uppdatera bolagets finansiella mål avseende tillväxt och lönsamhet.

Emil Sallnäs, VD-kommentar:

STARK TILLVÄXT TILL FÖÄLJD AV FÖRVÄRV OCH ROBUST UNDERLIGGANDE AFFÄR
Det tredje kvartalet var starkt med tillväxt i båda våra segment, genom förvärv och organisk tillväxt. Våra marknadsinvesteringar ger utdelning och vi fortsätter att ta marknadsandelar.

STÄRKT MARKNADSPOSITION HAR GETT LÖNSAM TILLVÄXT UNDER KVARTALET
När jag summerar resultatet gläder det mig att vi har levererat ett starkt tredje kvartal. Vi växer i båda våra segment, vi har framgångsrikt integrerat Delta Wines och vi tar marknadsandelar på en vinmarknad som fortfarande tyngs av ett svagt konsumentsentiment. Vi ser också att våra marknadsinvesteringar inom B2C ger utdelning i form av en växande kundbas och ökat antal ordrar.

Vi fortsätter att genomföra vår strategi för att växa i Europa och förvärvet av Delta Wines är ett viktigt steg på den resan. Bolaget har nu varit en del av koncernen under ett helt kvartal, vilket återspeglas i resultatet. Integrationen går enligt plan och det är verkligen glädjande att se hur väl våra team och verksamheter samverkar.

Tillsammans skapar vi en stark plattform för fortsatt tillväxt.

I september förvärvade vi Vinguiden som är en av Sveriges största vinklubbar. Förvärvet är ett strategiskt tillskott till våra övriga svenska marknadskanaler och kompletterar vårt utbud av marknadsföringstjänster. Genom våra vinklubbar i Sverige når vi totalt runt 1 miljon prenumeranter.

KRAFTIG ÖKNING AV NETTOOMSÄTTNINGEN
Förvärvet av Delta Wines bidrog till att koncernens nettoomsättning i kvartalet ökade med 49,0 procent jämfört med föregående år. Vi fortsatte också att växa organiskt med 2,8 procent, vilket båda segmenten bidrog till.

Bruttoresultatet ökade med en bruttomarginal på 19,4 (20,6) procent. Bruttomarginalens minskning jämfört med föregående år beror på att Delta Wines har en lägre procentuell bruttomarginal än resterande verksamhet. För den resterande verksamheten ökade bruttomarginalen, bland annat drivet av prisökningar.

Justerad EBITA ökade jämfört med föregående år, som en effekt av konsolideringen av Delta Wines, medan den justerade EBITA-marginalen var lägre. Även justerad EBITA exklusive Delta Wines ökade, likt marginalen som översteg föregående års nivå.

Vi fortsätter att investera i personal och marknadsföring för att driva tillväxt och bygga starka varumärken och relationer.

ÖKAD NETTOOMSÄTTNING I B2B − STÄRKT POSITION I EUROPA
Inom B2B ökade nettoomsättningen, huvudsakligen drivet av Delta Wines, men även exklusive förvärvet ser vi en positiv trend. Bruttoresultatet utvecklades enligt plan men kostnadsnivån är högre än föregående år, framförallt kopplat till Delta Wines och marknadsinvesteringar. I Norden minskade vinmarknaden i volym under kvartalet, men vår nedgång var mindre än marknaden vilket därmed ledde till något ökade marknadsandelar.

KUNDBASEN FORTSÄTTER ÖKA − ORGANISK TILLVÄXT FÖR TREDJE KVARTALET I RAD I B2C
Inom B2C har vi för tredje kvartalet i rad levererat organisk tillväxt. Konsumentsentimentet är fortfarande svagt, men vår bedömning är att vi utvecklas bättre än marknaden. Våra satsningar på marknadsföring och nya marknadskanaler har börjat ge resultat. Antalet ordrar från nya kunder ökade med 23,1 procent och den organiska tillväxten med 7,9 procent.

HÅLLBARHET – EN INTEGRERAD DEL AV VÅR VERKSAMHET
Hållbarhet är en integrerad del i Viva Wine Groups verksamhet. Just nu ligger fokus på att integrera Delta Wines i vår plattform för hållbarhetsrapportering och se över KPI:er och mål för att spegla hela verksamheten. Vår plan är att successivt röra oss mot CSRD – EU:s regelverk för hållbarhetsrapportering – och vi följer noga den pågående politiska processen för att förenkla och förtydliga standarden.

VI VÄLKOMNAR 3 500 NYA AKTIEÄGARE
Det är fantastiskt att se hur många som vill vara en del av vår resa. Intresset för vår spridningsemission har varit mycket stort, och vi har glädjen att välkomna 3 500 nya aktieägare till Viva Wine Group. Detta bidrar till att både bredda investerarbasen och samtidigt öka marknadens kännedom om vår affär och varumärke.

Det starka intresset för emissionen visar på ett tydligt förtroende för vår fortsatta tillväxtresa och vår vision att bli den ledande aktören på den europeiska vinmarknaden.

LISTBYTE – NÄSTA STEG I VÅR TILLVÄXTRESA
Vi förbereder oss nu för nästa stora steg – ett planerat listbyte till Nasdaq Stockholm huvudlistan. Detta är för oss ett naturligt steg i den professionalisering som inleddes redan 2021. Utöver att en notering på huvudlistan medför en kvalitetsstämpel är målet med listbytet även att ge oss ökad synlighet och förbättrad likviditet i aktien.

Vi ser fram emot att, tillsammans med såväl nya som befintliga aktieägare, fortsätta utveckla koncernen genom tillväxt, strategiska förvärv och långsiktigt värdeskapande.

Emil Sallnäs, VD Viva Wine Group
Stockholm, november 2025

Vänligen se hela rapporten i bifogad pdf.

Offentliggörande och presentation
Viva Wine Groups delårsrapport för Q3 2025 offentliggörs den 20 november 2025 kl 08.00 CET. Samma dag kl 11.00 hålls en videokonferens med VD Emil Sallnäs och CFO Linn Gäfvert. Videokonferensen nås på följande länk https://financialhearings.com/event/52344. Presentationen görs även tillgänglig på https://investors.vivagroup.se/sv/ .

Certified Adviser
FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Premier Growth Market.

För mer information, kontakta:
Linn Gäfvert, CFO
Tel: +46 73 086 89 90
Email: [email protected]

Bifogade filer

Nyheter om Viva Wine

Läses av andra just nu

Om aktien Viva Wine

Senaste nytt