Kommer du att ersättas av en AI? Jobbar du på något av dessa storbolag är risken större
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Kommer du att ersättas av en AI? Jobbar du på något av dessa storbolag är risken större

Kommer du att ersättas av en AI? Jobbar du på något av dessa storbolag är risken större
AI kan ersätta personal i allt högre grad framöver. Montage Stockfoto.

Flera internationella företag har börjat ersätta delar av sin personal med AI-lösningar. En färsk sammanställning visar hur sex storbolag på olika sätt pekar ut AI som en bidragande orsak till personalminskningar. Ett av bolagen som lyfts är svenska Klarna.

Under hösten har flera techjättar aviserat rejäla neddragningar, däribland Amazon och HP. En av förklaringarna är att allt fler bolag anser att AI kan göra en del av jobbet som det hittills krävts anställda för att göra.

Nu lyfter Business Insider hur stora företag börjat signalera om hur anställda kan ersättas av AI-lösningar. Tidningen pekar särskilt på hur HP, IBM, Amazon, Salesforce, Fiverr och svenska Klarna tydligt kopplat personalneddragningar till ökad användning av artificiell intelligens.

AI påverkar bemanningen hos storbolag

HP har aviserat att upp till 6 000 tjänster kan försvinna före 2028, där AI-relaterade effektiviseringar anges som en central orsak. Enligt företagets rapport syftar åtgärderna till att spara omkring en miljard dollar.

IBM:s vd Arvind Krishna uppger att hundratals tjänster inom personalavdelningen redan har ersatts av AI-system. IBM planerar fler neddragningar, men ökar samtidigt rekryteringen inom områden som AI och programmering.

Amazon har också kopplat effektiviseringar till AI, även om vd Andy Jassy betonat att de senaste större neddragningarna inte främst drivits av teknikskiftet. Företaget lyfter ändå fram AI:s roll för att göra verksamheten mer flexibel.

Klarna och AI:s roll i svensk techsektor

Bland de utpekade bolagen återfinns svenska Klarna. Företagets vd Sebastian Siemiatkowski har sagt att verksamheten teoretiskt skulle kunna hanteras med hälften så många anställda som i dag, tack vare AI.

Klarnas AI-assistent hanterar nu motsvarande arbete som 853 heltidstjänster, jämfört med 700 vid lanseringen. Enligt en talesperson uppskattas besparingen till cirka 58 miljoner dollar årligen.

Talespersonen betonar dock att Klarna inte har tagit bort all mänsklig support och fortfarande samarbetar med outsourcade team omfattande runt 2 000 personer.

Klarna ser att stora kostnadsbesparingar kan göras med AI. Vd Sebastian Siemiatkowsi. Pressbild Klarna.

Fler bolag anpassar sig till AI-utvecklingen

Salesforce har minskat antalet medarbetare inom kundsupport från 9 000 till 5 000 genom att införa AI-baserade agentlösningar. Enligt bolaget har vissa anställda omplacerats till andra delar av organisationen.

På Fiverr har vd Micha Kaufman meddelat att personalstyrkan minskas med cirka 30 procent för att bolaget ska bli snabbare och mer AI-fokuserat. Kaufman har även uttryckt att AI-kompetens nu är ett krav för nyanställda.

En studie från MIT visar att AI redan har potential att ersätta nära 12 procent av arbetsmarknaden i USA. Samtidigt indikerar en undersökning från World Economic Forum att 41 procent av företagen globalt räknar med att minska personalstyrkan de kommande fem åren till följd av AI.

Nyhetsbrev