Modebolag kräver sänkt moms på begagnade kläder

Flera av Sveriges största modebolag vill se lägre moms på försäljning av begagnade kläder. De hoppas att en skattesänkning ska göra den cirkulära handeln mer lönsam och bidra till ett hållbarare konsumtionsmönster.
- 47 modebolag kräver sänkt moms på second hand från 25 till 6 procent
- Målet är att öka lönsamheten i försäljning av begagnade kläder
- Regeringens budget innehåller ännu inget förslag om sänkt moms
Enligt Dagens industri står 47 svenska modeföretag, däribland H&M, Björn Borg, Lindex och MQ Marqet, bakom kravet på sänkt moms för second hand-kläder. Idag är momsen på begagnade kläder densamma som för nya plagg, 25 procent.
Stark tillväxt för cirkulär handel
Intresset för cirkulär konsumtion har vuxit de senaste åren, men bolagen menar att nuvarande moms gör det svårt för aktörer att skapa lönsamhet på second hand-marknaden.
De föreslår att momsen sänks till 6 procent, samma nivå som för vissa kultur- och medietjänster.
Det finns många plagg i dag som borde få ett långt liv men som inte får det just för att möjligheten att skapa en bra andrahandsmarknad är för begränsad eftersom det är för få som lyckas tjäna pengar på det
Ingvar Larsson, vd på MQ Marqet, enligt Dagens industri
Enligt företagen skulle en lägre moms skapa förutsättningar för fler att bedriva handel med begagnade kläder på ett lönsamt sätt, vilket i sin tur främjar hållbarhet och minskar kläders miljöpåverkan.
Ingen förändring i årets budget
Modebolagen vill att sänkningen ska ingå i regeringens budgetproposition för nästa år.
I nuläget finns dock inget sådant förslag med i budgeten. Företrädare för branschen uttrycker ändå optimism om en framtida förändring.



