Rapportlyft för Scania – trots vinstras
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Rapportlyft för Scania – trots vinstras

Rapportlyft för Scania – trots vinstras

Lastbils- och busstillverkaren Scania redovisar vinstras och minskad försäljning – både i volym och intäkter – i tredje kvartalet.Men orderingången tar ett rejält kliv uppåt. Och på börsen är det tummen upp.

Scaniaägaren Tratons aktie stiger nästan 3 procent efter delårsrapporten.

– Det är fortsatt tufft därute. Vi har framförallt en stark valutamotvind som slår hårt mot oss, säger Scaniachefen Christian Levin till TT.

Levin – som även är koncernchef i den VW-kontrollerade och börsnoterade Scaniaägaren Traton – gläds särskilt åt att orderingången lyfter 26 procent på lastbilar i årstakt. Dessutom ökar Scania sin marknadsandel på den viktiga europeiska marknaden.

– Och vi ser att serviceaffären går väldigt starkt, säger Levin.

– Jag tror vi ska få ordning på marginalen också, tillägger han.

Orderboken beskriver Levin som välfylld och efterfrågan börjar komma tillbaka i Europa.

Handelskonflikten mellan USA och Brasilien – en viktig marknad för Scania – är dock en joker i leken.

– Att försöka förutse vad Trumpregeringen hittar på är jättesvårt, säger Levin.

”Scanias hjärta”

Scania storsatsar just nu på att bygga upp industriell närvaro med en ny produktlinje i Kina. Samtidigt har Scania varslat om att 750 tjänstemän i Södertälje ska bort.

– De där två sakerna är inte alls kopplade till varandra.

I Kina håller Scania på att bygga upp vad Levin kallar ett ”mini-Scania”. Och det som händer i Södertälje är ett sätt att globalt ”korta beslutsvägar, platta till strukturer, komma närmare kund och bli snabbare”.

– Vi ser hela tiden över strukturen och anpassar oss för att vara konkurrenskraftiga. Men Södertälje kommer alltid vara Scanias hjärta. Det kommer alltid vara där vi har alla funktioner – förutom huvudkontoret.

Scania för samtal om batterileveranser från Lyten, som har köpt den kollapsade batteritillverkaren Northvolts konkursbo.

– Men det är för tidigt att säga vad det landar i. I mellantiden har vi skaffat oss andra leverantörer i Asien, så vi kommer att fortsätta trappa upp elfordonsleveranserna.

”Väldigt olyckligt”

Problemet när det gäller eldrivna fordon är dock inte på produktionssidan.

– Efterfrågan ökar inte alls som vi hade planerat för, säger Levin.

Han ser förklaringen i brister i europeisk laddinfrastruktur och en transportsektor som har svårt att se att det blir billigare att byta till elfordon.

– Det är väldigt olyckligt.

EU:s mål är att 35 procent av lastbilarna ska vara eldrivna om fem år. Det kan jämföras med dagens nivåer på 1,5 procent.

Fakta: Scanias kvartalsrapport i korthet

Den Södertäljebaserade lastbils- och busstillverkaren Scania – en del av tyska Tratonkoncernen – redovisar ett justerat rörelseresultat på 5,2 miljarder kronor för årets tredje kvartal. Det är ett vinstras på 26 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Försäljningsintäkterna under kvartalet sjönk 3 procent till 47 miljarder kronor. Leveranserna av lastbilar sjönk också 3 procent, till 19 768 lastbilar. Men orderingången för lastbilar lyfte 26 procent till 19 275 lastbilar (varav 133 var eldrivna).

Källa: Scania

Källa: Joakim Goksör/TT

Nyhetsbrev