Analys: Vädrets makter tynger detaljhandeln
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Analys: Vädrets makter tynger detaljhandeln

Analys: Vädrets makter tynger detaljhandeln

Det kalla vädret har ställt till det för detaljhandeln, som kämpat för att återhämta sig efter pandemin. Det skriver Dagens Industri i en analys. Trots vissa ljusglimtar för byggsektorn och dagligvaruhandeln har de kalla temperaturerna påverkat försäljningen negativt för många mode- och säsongsberoende företag.

  • Ruskvädret har påverkat detaljhandeln negativt under andra kvartalet.
  • Modejätten H&M och e-handelsbolag som Boozt upplever utmaningar.
  • Byggsektorn ser tecken på återhämtning tack vare höjt rotavdrag.

Enligt en analys från Dagens Industri har det kalla vädret under andra kvartalet påverkat försäljningen för många detaljhandelsbolag negativt. H&M och Dustin inledde rapportperioden med blandade resultat, där H&M lyckades överträffa förväntningarna, men ändå uppvisade svag försäljning. Boozt och andra modebolag har också haft det tufft, särskilt i Norden.

Vädrets inverkan på mode och e-handel

Svensk Handels Stilindex visade tillväxt i början av kvartalet men maj var en besvikelse. E-handeln drabbades av ett betydande tapp på 24 procent under månaden. Analytiker förutser att Boozt endast kommer att öka sin försäljning med 1,4 procent under kvartalet.

"Det kalla vädret lär påverka även andra modebolag och säsongsberoende bolag som har stor del av sin försäljning i Norden." Dagens Industri

Byggsektorn visar dock tecken på återhämtning. Byggmaterialindex för första kvartalet visade en ökning i omsättning och volym för första gången sedan 2021. Förhoppningar finns om att ett tillfälligt höjt rotavdrag kan stimulera renoveringsprojekt, även om den kalla våren har dämpat intresset för utomhusprojekt.

Dagligvaror och konsumentvaror mot strömmen

Vissa konsumentsektorer, som dagligvaruhandeln och skönhetsprodukter, verkar motstå de negativa effekterna av vädret, skriver Di. Axfood, Apotea och Lyko förväntas hålla en stabil försäljningstakt, delvis tack vare påsken och prishöjningar.

Slutligen är den amerikanska marknaden en viktig faktor för företag som New Wave, Mips och Thule, där fortsatt tillväxt eller återhämtning är osäkert. Återhämtningen för konsumtionen i stort ser dock ut att dröja ytterligare.

Nyhetsbrev