Varit utsatt för bedrägeri? Så kan du få tillbaka dina pengar

Allt fler bankkunder har drabbats av bedrägerier där konton tömts på pengar, men en ny granskning visar att många kan ha rätt att få tillbaka förlusterna. Trots detta måste kunderna själva agera för att få upprättelse från banken.
- Äldre är särskilt utsatta för bankbedrägerier och står för majoriteten av brottsoffren.
- En dom från Högsta domstolen 2022 har förändrat bankernas skyldigheter vid bedrägerier.
- Upp till 30 000 kunder kan ha rätt till ersättning om de själva begär omprövning.
Mellan 2019 och 2024 har över 100 000 anmälningar om vishingbedrägerier inkommit till polisen, där förövare lurat till sig bankuppgifter via telefon. De sammanlagda förlusterna uppskattas till mer än två miljarder kronor, enligt News55 med referens till Svenska Dagbladet.
Högsta domstolens dom ger nya möjligheter
Fram till juni 2022 nekade bankerna ofta ersättning till kunder som blivit lurade att lämna ut sina uppgifter. Bankerna menade att kunderna själva varit ansvariga för förlusten på grund av oaktsamhet.
Efter en dom från Högsta domstolen har dock kraven för vad som anses klandervärt skärpts, vilket innebär att fler nu kan ha rätt till ersättning även om de lämnat ut uppgifter efter att ha blivit lurade.
Kunderna har fått bära förluster som banken borde ha tagit.
Cecilia Tisell, Konsumentombudsman.
Bara Handelsbanken har gjort en intern genomgång, men har inte redovisat antalet ersatta kunder. Polisens statistik visar att upp till 30 000 kunder kan ha rätt till totalt 700–800 miljoner kronor i ersättning.
Om banken återigen nekar, kan ärendet föras vidare till Allmänna reklamationsnämnden inom två månader.