Undersökning: Fler svenska företag inför striktare krav på närvaro på kontoret

Allt fler svenska företag skärper reglerna för distansarbete och kräver ökad närvaro på arbetsplatsen. En ny undersökning visar att utvecklingen mot ökad flexibilitet bromsat in och att många företag nu föredrar en modell med fler dagar på kontoret.
- 8 av 20 undersökta företag har stramat åt reglerna för distansarbete det senaste året
- Skillnader i regler skapar irritation bland anställda på flera arbetsplatser
- Internationella företag har infört liknande kontorskrav
Enligt en undersökning från tidningen Kollega bland Unionenklubbar på 20 större svenska arbetsgivare har åtta företag under det senaste året infört striktare regler för arbete hemifrån. Ytterligare ett par företag, som Telia och H&M, diskuterar åtstramningar. Totalt handlar det alltså om att hälften av företagen i undersökningen nu har, eller är på väg att införa, hårdare kontorskrav.
Strikta kontorskrav på flera stora arbetsplatser
Exempel på företag där reglerna har stramats åt är Volvo Group, Paradox Interactive och Tre. På Volvo Group gäller numera så kallad "office first" vilket innebär närvaro på kontoret samtliga arbetsdagar.
Liknande förändringar har genomförts på bland andra Sandvik, Ericsson och Randstad. Samtidigt diskuterar företag som Telia och H&M att införa krav på minst tre till fyra arbetsdagar på plats per vecka.
Det är lite upp till varje avdelningschef hur mycket man ska vara på kontoret utifrån verksamhetens behov, men efter förtydligandet blir det minst tre dagar. Det finns de idag som arbetar mer eller mindre hemifrån fem dagar i veckan. Samtidigt finns det vissa medarbetare som inte får jobba hemma alls för sin närmsta chef trots att det går rent tekniskt, säger han.
Thomas Andersson, Unionens klubbordförande på Telia Company till Kollega.
I flera fall har de nya reglerna väckt starka reaktioner bland personalen. Enligt Unionenklubbarna upplever många anställda frustration och oro över minskad flexibilitet och otydliga riktlinjer.
Oenighet och olika regler skapar irritation
Enligt undersökningen tillämpar många företag olika regler beroende på avdelning eller chef, vilket leder till irritation bland medarbetarna. Flexibilitet ses som en förmån, men uppfattas som orättvis när den inte gäller alla.
Bland de företag som fortfarande tillåter hybridarbete är det vanligast med krav på 2–3 dagar på kontoret per vecka. Några arbetsgivare, exempelvis Spotify, erbjuder fortsatt full flexibilitet vad gäller arbetsplats, även om de flesta väljer en blandning av hemma- och kontorsarbete.
Utvecklingen i Sverige ligger i linje med en internationell trend där stora amerikanska företag som Amazon och JP Morgan Chase nyligen infört krav på närvaro fem dagar i veckan.
Statistik från SCB visar att andelen svenskar som arbetar hemifrån minskat något det senaste året. Mellan 2023 och 2024 sjönk andelen med en procentenhet.
Flera företag motiverar förändringarna med förväntan om ökad effektivitet, samarbete och innovation när fler är på plats. Samtidigt upplever många anställda att öppna kontorslandskap kan skapa nya arbetsmiljöproblem.



