Adtraction ökar omsättning men minskar vinsten under första kvartalet

Adtraction, som driver en plattform inom digital marknadsföring, redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten minskade.
Omsättningen steg 31,8 procent till 201,3 miljoner kronor (152,7).
Ebita-resultatet ökade till 8,2 miljoner kronor (6,7).
Rörelseresultatet blev 4,3 miljoner kronor (5,6), med en rörelsemarginal på 2,1 procent (3,7).
Resultatet före skatt var 3,8 miljoner kronor (5,6).
Resultatet efter skatt blev 2,3 miljoner kronor (4,2), en minskning med 45,2 procent mot föregående år. Det justerade nettoresultatet blev 5,7 miljoner kronor (5,2).
"Vi har nu etablerat Frankrike och Italien och kommer den närmaste tiden att fokusera på att växa i befintliga marknader. Vi räknar inte med att starta någon ytterligare marknad under 2022. Däremot är vi fortsatt intresserade av förvärv och har haft ett antal intressanta diskussioner under 2022. Adtraction har bland annat bjudits in till strukturerade försäljningsprocesser. Detta tror vi är ett direkt resultat av IPOn", skriver vd Simon Gustafson i rapporten.
http://media.finwire.com/media/FWS0073E7C-table-1
Omsättningen steg 31,8 procent till 201,3 miljoner kronor (152,7).
Ebita-resultatet ökade till 8,2 miljoner kronor (6,7).
Rörelseresultatet blev 4,3 miljoner kronor (5,6), med en rörelsemarginal på 2,1 procent (3,7).
Resultatet före skatt var 3,8 miljoner kronor (5,6).
Resultatet efter skatt blev 2,3 miljoner kronor (4,2), en minskning med 45,2 procent mot föregående år. Det justerade nettoresultatet blev 5,7 miljoner kronor (5,2).
"Vi har nu etablerat Frankrike och Italien och kommer den närmaste tiden att fokusera på att växa i befintliga marknader. Vi räknar inte med att starta någon ytterligare marknad under 2022. Däremot är vi fortsatt intresserade av förvärv och har haft ett antal intressanta diskussioner under 2022. Adtraction har bland annat bjudits in till strukturerade försäljningsprocesser. Detta tror vi är ett direkt resultat av IPOn", skriver vd Simon Gustafson i rapporten.
Adtraction, Mkr | Q1-2022 | Q1-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 201,3 | 152,7 | 31,8% |
Rörelseresultat | 4,3 | 5,6 | -23,2% |
Rörelsemarginal | 2,1% | 3,7% | |
Resultat före skatt | 3,8 | 5,6 | -32,1% |
Nettoresultat | 2,3 | 4,2 | -45,2% |
http://media.finwire.com/media/FWS0073E7C-table-1