Adtraction ökar omsättning och ebita - spår fortsatt organisk tillväxt i Q2
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Adtraction ökar omsättning och ebita - spår fortsatt organisk tillväxt i Q2

Adtraction ökar omsättning och ebita - spår fortsatt organisk tillväxt i Q2
Adtraction, som driver en plattform inom digital marknadsföring, redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Ebita-resultatet ökade också. Företaget spår en fortsatt organisk tillväxt i det andra kvartalet.

Omsättningen steg 45,0 procent till 291,9 miljoner kronor (201,3).

Bruttovinsten blev 52 miljoner kronor (35,6), med en bruttomarginal på 17,8 procent (17,7).

Ebita-resultatet blev 9,7 miljoner kronor (8,1), med en ebita-marginal på 3,3 procent (4,0).

Rörelseresultatet blev -3,4 miljoner kronor (4,3). Resultatet före och efter skatt var -4 miljoner kronor (3,8). Justerat nettoresultat var 6,9 miljoner (5,7).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 10,8 miljoner kronor (4,6).

"Adtractions nettoomsättning växte med 45,0 procent under det första kvartalet, och vi fortsätter att leverera tillväxt, lönsamhet och starka kassaflöden. Sedan förvärvet av Adservice den 18 januari har vi lagt mycket tid på att lära känna varandra och mejsla ut vägen framåt. Vi samarbetar på ett bra sätt och ser mycket fram emot att fortsätta utveckla marknaden och hjälpa våra annonsörer och partners att växa", uppger vd Simon Gustafson.

Han ser fortsatt möjligheter till förvärv.

"Vi tror att det finns fler M&A-möjligheter på marknaden och vi fortsätter förstås arbetet med
att utvärdera olika bolag. Under ett par kvartal kommer vi att fokusera på integrationen med
Adservice. Med detta sagt har vi initiala kontakter med olika bolag med ambitionen att driva dessa projekt med större kraft längre fram. Bedömningen är att vi som tidigast kommer att genomföra ytterligare förvärv i slutet av året eller början på nästa", fortsätter Adtraction-chefen.

Inom finansvertikalen börjar bolaget nu se en effekt av högre räntor.

"Långivare inför hårdare krav på låntagare och konverteringsgraden sjunker för Adtraction. Vi förväntar oss inte en stark tillväxt för finansvertikalen under det andra kvartalet."

Sammantaget räknar bolaget med en tillväxt i andra kvartalet.

"Sammantaget bedömer vi att den organiska tillväxten kommer att vara positiv under det andra kvartalet, även om den förväntas vara något lägre än motsvarande period 2022 på grund av den konjunkturella utvecklingen. Förvärvet av Adservice kommer att fortsätta bidra till en positiv
tillväxt under 2023", fortsätter Gustafson.

Adtraction, MkrQ1-2023Q1-2022Förändring
Nettoomsättning291,9201,345,0%
Bruttoresultat5235,646,1%
Bruttomarginal17,8%17,7%
EBITA9,78,119,8%
EBITA-marginal3,3%4,0%
Rörelseresultat-3,44,3
Rörelsemarginal2,1%
Resultat före skatt-43,8
Nettoresultat-43,8
Kassaflöde från löpande verksamhet10,84,6134,8%


http://media.finwire.com/media/FWS0088752-table-1

Nyhetsbrev