Adtraction rapporterar lägre ebita-vinst under andra kvartalet

Adtraction, som driver en plattform inom digital marknadsföring, redovisar ökande omsättning men lägre vinst under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Omsättningen steg 37,4 procent till 217,8 miljoner kronor (158,5).
Bruttovinsten blev 38,5 miljoner kronor (27,6), med en bruttomarginal på 17,7 procent (17,4).
Ebita-resultatet blev 8,5 miljoner kronor (9,1), med en ebita-marginal på 3,9 procent (5,7). Minskningen beror huvudsakligen på ökade personalkostnader.
Resultatet efter skatt blev 3,0 miljoner kronor (6,3).
Justerat resultat efter skatt blev 6,0 miljoner kronor (7,3).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -3,2 miljoner kronor (-2).
Bolagets vd Simon Gustafson uppger i rapporten att man tänker fortsätta rekrytera under tredje och fjärde kvartalet, men i en lägre takt än jämfört med första halvåret. Bolaget tänker inte heller etablera sig på fler nya marknader under innevarande år.
"Vi bedömer att marknaden för konsumentkrediter kommer att vara fortsatt stark under 2022 och att den långsiktiga tillväxten för e-handel kommer att fortsätta även om vissa av våra kunder kan se negativ tillväxt de närmaste kvartalen", säger Gustafson.
http://media.finwire.com/media/FWS00782E3-table-1
Omsättningen steg 37,4 procent till 217,8 miljoner kronor (158,5).
Bruttovinsten blev 38,5 miljoner kronor (27,6), med en bruttomarginal på 17,7 procent (17,4).
Ebita-resultatet blev 8,5 miljoner kronor (9,1), med en ebita-marginal på 3,9 procent (5,7). Minskningen beror huvudsakligen på ökade personalkostnader.
Resultatet efter skatt blev 3,0 miljoner kronor (6,3).
Justerat resultat efter skatt blev 6,0 miljoner kronor (7,3).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -3,2 miljoner kronor (-2).
Bolagets vd Simon Gustafson uppger i rapporten att man tänker fortsätta rekrytera under tredje och fjärde kvartalet, men i en lägre takt än jämfört med första halvåret. Bolaget tänker inte heller etablera sig på fler nya marknader under innevarande år.
"Vi bedömer att marknaden för konsumentkrediter kommer att vara fortsatt stark under 2022 och att den långsiktiga tillväxten för e-handel kommer att fortsätta även om vissa av våra kunder kan se negativ tillväxt de närmaste kvartalen", säger Gustafson.
Adtraction, Mkr | Q2-2022 | Q2-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 217,8 | 158,5 | 37,4% |
Bruttoresultat | 38,5 | 27,6 | 39,5% |
Bruttomarginal | 17,7% | 17,4% | |
EBITA | 8,5 | 9,1 | -6,6% |
EBITA-marginal | 3,9% | 5,7% | |
Nettoresultat | 3,0 | 6,3 | -52,4% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | -3,2 | -2 |
http://media.finwire.com/media/FWS00782E3-table-1