Albert förvärvar Sumdog på den brittiska marknaden
Utbildningsappen Albert förstärker sin närvaro internationellt och förvärvar det brittiska bolaget Sumdog som är en B2B-aktör inom edtech. Köpeskillingen uppgår initialt till 6,85 miljoner pund med en möjlig tilläggsköpeskilling om maximalt 2 miljoner pund under 2022-2023, enligt ett pressmeddelande.
Utbildningsappen som bolaget erbjuder med lärare som primär målgrupp används för undervisning i matematik, stavning och grammatik anpassade för skolor i Storbritannien och USA. Appen används av 15 procent av alla skolor i Storbritannien och 10 procent av alla skolor i USA.
Bolaget omsatte motsvarande cirka 33 miljoner kronor 2021.
"Genom förvärvet av Sumdog kommer Albert kunna komplettera både B2C- och B2B-erbjudandet med innehåll från respektive ben. Det öppnar upp för korsförsäljning där innehållet i Sumdogs produkter kan erbjudas till föräldrar som använder Alberts plattform", säger, Arta Mandegari medgrundare till Albert.
Utbildningsappen som bolaget erbjuder med lärare som primär målgrupp används för undervisning i matematik, stavning och grammatik anpassade för skolor i Storbritannien och USA. Appen används av 15 procent av alla skolor i Storbritannien och 10 procent av alla skolor i USA.
Bolaget omsatte motsvarande cirka 33 miljoner kronor 2021.
"Genom förvärvet av Sumdog kommer Albert kunna komplettera både B2C- och B2B-erbjudandet med innehåll från respektive ben. Det öppnar upp för korsförsäljning där innehållet i Sumdogs produkter kan erbjudas till föräldrar som använder Alberts plattform", säger, Arta Mandegari medgrundare till Albert.