Haypp Group ökar omsättningen 15,7 procent - prioriterar tillväxt framför lönsamhet

Snusåterförsäljaren Haypp ökade omsättningen i det första kvartalet och bolaget fortsätter att prioritera tillväxt framför lönsamhet.
Omsättningen steg 15,7 procent till 640 miljoner kronor (553). Den organiska försäljningstillväxten var 6 procent.
Bruttomarginalen var 11,7 procent (11,9).
Rörelseresultatet blev 0,7 miljoner kronor (3,4), med en rörelsemarginal på 0,1 procent (0,6). Jämförelsestörande poster ingår med -3.6 miljoner kronor (-2.4).
Justerat rörelseresultat blev 14,1 miljoner kronor (10,3), med en justerad rörelsemarginal på 2,2 procent (1,9).
Resultat per aktie hamnade på -0,07 kronor (-0,01).
Antalet aktiva kunder ökade med 25 procent till 414 tusen (331) i slutet av perioden. Antalet order ökade till 961 tusen (795) med ett genomsnittligt ordervärde på 635 kronor (632).
"Konsumenternas växande efterfrågan på mindre skadliga nikotinprodukter och den gynnsamma utvecklingen av lagstiftningen på flera av Haypp Groups tillväxtmarknader kommer att vara två viktiga drivkrafter för Haypp Groups framtida tillväxt. Volymen nikotinpåsar ökade med 53 procent under första kvartalet, varav 48 procent organiskt, vilket motsvarar närmare 40 procent av den totala volymen under kvartalet", uppger vd Gavin O'Dowd i en kommentar.
Han menar att omställningen till denna produktkategori löper enligt plan och bolaget upplevde en mycket stark tillväxt från år till år på alla marknader, utom Norge.
"Vi kommer att rida på vågen av ökande efterfrågan, tillväxt fortsätter att prioriteras framför lönsamhet, och resurser samt investeringar kommer att omdirigeras till de marknader som visar gynnsamma förutsättningar såsom DACH, Storbritannien och USA samt Haypp Groups kärnmarknader Sverige och Norge", säger avslutar Haypp Group-chefen.
http://media.finwire.com/media/FWS0073A7F-table-1
Omsättningen steg 15,7 procent till 640 miljoner kronor (553). Den organiska försäljningstillväxten var 6 procent.
Bruttomarginalen var 11,7 procent (11,9).
Rörelseresultatet blev 0,7 miljoner kronor (3,4), med en rörelsemarginal på 0,1 procent (0,6). Jämförelsestörande poster ingår med -3.6 miljoner kronor (-2.4).
Justerat rörelseresultat blev 14,1 miljoner kronor (10,3), med en justerad rörelsemarginal på 2,2 procent (1,9).
Resultat per aktie hamnade på -0,07 kronor (-0,01).
Antalet aktiva kunder ökade med 25 procent till 414 tusen (331) i slutet av perioden. Antalet order ökade till 961 tusen (795) med ett genomsnittligt ordervärde på 635 kronor (632).
"Konsumenternas växande efterfrågan på mindre skadliga nikotinprodukter och den gynnsamma utvecklingen av lagstiftningen på flera av Haypp Groups tillväxtmarknader kommer att vara två viktiga drivkrafter för Haypp Groups framtida tillväxt. Volymen nikotinpåsar ökade med 53 procent under första kvartalet, varav 48 procent organiskt, vilket motsvarar närmare 40 procent av den totala volymen under kvartalet", uppger vd Gavin O'Dowd i en kommentar.
Han menar att omställningen till denna produktkategori löper enligt plan och bolaget upplevde en mycket stark tillväxt från år till år på alla marknader, utom Norge.
"Vi kommer att rida på vågen av ökande efterfrågan, tillväxt fortsätter att prioriteras framför lönsamhet, och resurser samt investeringar kommer att omdirigeras till de marknader som visar gynnsamma förutsättningar såsom DACH, Storbritannien och USA samt Haypp Groups kärnmarknader Sverige och Norge", säger avslutar Haypp Group-chefen.
Haypp Group, Mkr | Q1-2022 | Q1-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 640 | 553 | 15,7% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 6 | ||
Rörelseresultat | 0,7 | 3,4 | -79,4% |
Rörelsemarginal | 0,1% | 0,6% | |
Rörelseresultat, justerat | 14,1 | 10,3 | 36,9% |
Rörelsemarginal, justerad | 2,2% | 1,9% | |
Resultat per aktie, kronor | -0,07 | -0,01 |
http://media.finwire.com/media/FWS0073A7F-table-1