Signup ökar omsättning med 32,6 procent - börjat skala upp marginalerna

Mjukvarubolaget Signup rapporterar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade.
Omsättningen steg 32,6 procent till 74,1 miljoner kronor (55,9). Ökningen hänförs till att man förvärvat nya kunder och merförsålt till existerande dito.
Årligt återkommande intäkter, ARR, var 261,1 miljoner kronor. Tillväxten låg på 11 miljoner kronor och kundbortfallet motsvarade 0,9 procent av kundbasen.
Ebitda-resultatet blev 8,4 miljoner kronor (5,5), med en ebitda-marginal på 11,3 procent (9,8).
Ebita-resultatet blev 7,7 miljoner kronor (4,8), med en ebita-marginal på 10,4 procent (8,6).
- Signup har startat året på ett bra sätt och vi kan se att de investeringar som gjorts under 2022 i våra dotterbolag i Benelux och Nordamerika lönar sig. Dessa dotterbolag är nu väl fungerande enheter som kan sälja, implementera, och stötta våra kunder själva. Detta återspeglas i den förbättrade EBITA-marginalen, som var 10,4 procent under perioden, kommenterar vd Olof Hedin.
Rörelseresultatet blev 5,4 miljoner kronor (2,3), med en rörelsemarginal på 7,3 procent (4,1).
Resultatet efter skatt blev 4,7 miljoner kronor (0,4), en ökning med 1 075,0 procent mot föregående år.
Resultat per aktie hamnade på 0,20 kronor (0,02).
http://media.finwire.com/media/FWS0087D26-table-1
Omsättningen steg 32,6 procent till 74,1 miljoner kronor (55,9). Ökningen hänförs till att man förvärvat nya kunder och merförsålt till existerande dito.
Årligt återkommande intäkter, ARR, var 261,1 miljoner kronor. Tillväxten låg på 11 miljoner kronor och kundbortfallet motsvarade 0,9 procent av kundbasen.
Ebitda-resultatet blev 8,4 miljoner kronor (5,5), med en ebitda-marginal på 11,3 procent (9,8).
Ebita-resultatet blev 7,7 miljoner kronor (4,8), med en ebita-marginal på 10,4 procent (8,6).
- Signup har startat året på ett bra sätt och vi kan se att de investeringar som gjorts under 2022 i våra dotterbolag i Benelux och Nordamerika lönar sig. Dessa dotterbolag är nu väl fungerande enheter som kan sälja, implementera, och stötta våra kunder själva. Detta återspeglas i den förbättrade EBITA-marginalen, som var 10,4 procent under perioden, kommenterar vd Olof Hedin.
Rörelseresultatet blev 5,4 miljoner kronor (2,3), med en rörelsemarginal på 7,3 procent (4,1).
Resultatet efter skatt blev 4,7 miljoner kronor (0,4), en ökning med 1 075,0 procent mot föregående år.
Resultat per aktie hamnade på 0,20 kronor (0,02).
Signup, Mkr | Q1-2023 | Q1-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 74,1 | 55,9 | 32,6% |
EBITDA | 8,4 | 5,5 | 52,7% |
EBITDA-marginal | 11,3% | 9,8% | |
EBITA | 7,7 | 4,8 | 60,4% |
EBITA-marginal | 10,4% | 8,6% | |
Rörelseresultat | 5,4 | 2,3 | 134,8% |
Rörelsemarginal | 7,3% | 4,1% | |
Nettoresultat | 4,7 | 0,4 | 1 075,0% |
Resultat per aktie, kronor | 0,20 | 0,02 | 900,0% |
http://media.finwire.com/media/FWS0087D26-table-1