Signup ökar omsättning men minskar rörelseresultat under Q1

Mjukvarubolaget Signup redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten minskade.
Omsättningen steg 33,4 procent till 55,9 miljoner kronor (41,9).
Årliga återkommande intäkter, ARR, steg med 38 procent och blev 208,3 miljoner kronor (150,7). Den sekventiella tillväxten var på 8,3 procent.
Ebitda-resultat blev 5,4 miljoner kronor (7,8), med en ebitda-marginal på 9,7 procent (18,6).
Ebita-resultat blev 4,8 miljoner kronor (7,5), med en ebita-marginal på 8,6 procent (17,9). Detta är enligt bolaget ett resultat som framförallt är kopplat till högre personalkostnader.
Rörelseresultatet blev 2,3 miljoner kronor (5,0), med en rörelsemarginal på 4,1 procent (11,9).
Resultatet efter skatt blev 0,4 miljoner kronor (4,1), en minskning med 90,2 procent mot föregående år.
Under kvartalet fortsatte bolaget med sina tillväxtinvesteringar både genom att anställa personal och genom affärsutvecklingsaktiviteter. Även om det är positivt för Signups ARR har det dragit ner lönsamheten.
Signup planerar att etablera verksamheten på två nya geografiska marknader inom sex månader.
http://media.finwire.com/media/FWS007308D-table-1
Omsättningen steg 33,4 procent till 55,9 miljoner kronor (41,9).
Årliga återkommande intäkter, ARR, steg med 38 procent och blev 208,3 miljoner kronor (150,7). Den sekventiella tillväxten var på 8,3 procent.
Ebitda-resultat blev 5,4 miljoner kronor (7,8), med en ebitda-marginal på 9,7 procent (18,6).
Ebita-resultat blev 4,8 miljoner kronor (7,5), med en ebita-marginal på 8,6 procent (17,9). Detta är enligt bolaget ett resultat som framförallt är kopplat till högre personalkostnader.
Rörelseresultatet blev 2,3 miljoner kronor (5,0), med en rörelsemarginal på 4,1 procent (11,9).
Resultatet efter skatt blev 0,4 miljoner kronor (4,1), en minskning med 90,2 procent mot föregående år.
Under kvartalet fortsatte bolaget med sina tillväxtinvesteringar både genom att anställa personal och genom affärsutvecklingsaktiviteter. Även om det är positivt för Signups ARR har det dragit ner lönsamheten.
Signup planerar att etablera verksamheten på två nya geografiska marknader inom sex månader.
Signup, Mkr | Q1-2022 | Q1-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 55,9 | 41,9 | 33,4% |
EBITDA | 5,4 | 7,8 | -30,8% |
EBITDA-marginal | 9,7% | 18,6% | |
EBITA | 4,8 | 7,5 | -36,0% |
EBITA-marginal | 8,6% | 17,9% | |
Rörelseresultat | 2,3 | 5,0 | -54,0% |
Rörelsemarginal | 4,1% | 11,9% | |
Nettoresultat | 0,4 | 4,1 | -90,2% |
http://media.finwire.com/media/FWS007308D-table-1