Viva Wine Group ökar omsättning men minskar rörelseresultat

Vinbolaget Viva Wine Group redovisar ökande omsättning i första kvartalet 2023 jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten minskade.
Nettoomsättningen steg 1,4 procent till 883 miljoner kronor (871).
Ebita-resultatet blev 64 miljoner kronor (89), med en ebita-marginal på 7,2 procent (10,2).
Justerat ebita-resultat blev 68 miljoner kronor (95).
Rörelseresultatet blev 38 miljoner kronor (65), med en rörelsemarginal på 4,3 procent (7,5).
Förändringen förklaras till stor del av ofördelaktig valutakurs.
Resultatet före skatt var 35 miljoner kronor (69).
Resultatet efter skatt blev 29 miljoner kronor (55), en minskning med 47,3 procent mot föregående år.
Resultat per aktie hamnade på 0,30 kronor (0,56), vilket innebär en minskning med 46,4 procent mot föregående år.
Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till 84 miljoner kronor (100).
- Mot bakgrund av det tuffa marknadsklimatet levererade vi ett stabilt första kvartal med en tillväxt på 1,3 procent. Segment Norden utvecklades starkt med en organisk tillväxt på hela 8,1 procent. Även Sverige hade ett bra kvartal med en organisk tillväxt på 5,0 procent. Viva eCom känner fortfarande av pendelsvängen på e-handelsmarknaden men börjar se tecken på en stabilisering och kommande vändning. Den justerade ebita-marginalen för kvartalet landade på 7,7 procent, en nivå jag är nöjd med givet kostnadsökningar och utmanande valutakurs, kommenterar vd Emil Sallnäs i delårsrapporten.
"Under det första kvartalet har vi fortsatt ta marknadsandelar på samtliga nordiska monopolmarknader. Faktum är att vi nådde rekordnivåer på samtliga tre monopolmarknader. Den totala alkoholmarknaden minskade sin marknadsvolym med 2,2 procent samtidigt som vi ökade vår totala marknadsvolym med 2,7 procent", skriver bolaget.
Marknadsandelen mätt i volym ökade på alla bolagets nordiska marknader. I Sverige ökade andelen till 26,7 procent (25,8) i Finland till 18,8 procent (16,9) och i Norge till 5,9 procent (5,5).
Viva Wine förväntar sig att ebita-marginalen kommer att vara pressad även en tid framåt.
- Marknaden må ha lite motvind nu men jag konstaterar att Viva Wine Group står starkt trots ogynnsamma makrofaktorer, avslutar Emil Sallnäs.
http://media.finwire.com/media/FWS00893F7-table-1
Nettoomsättningen steg 1,4 procent till 883 miljoner kronor (871).
Ebita-resultatet blev 64 miljoner kronor (89), med en ebita-marginal på 7,2 procent (10,2).
Justerat ebita-resultat blev 68 miljoner kronor (95).
Rörelseresultatet blev 38 miljoner kronor (65), med en rörelsemarginal på 4,3 procent (7,5).
Förändringen förklaras till stor del av ofördelaktig valutakurs.
Resultatet före skatt var 35 miljoner kronor (69).
Resultatet efter skatt blev 29 miljoner kronor (55), en minskning med 47,3 procent mot föregående år.
Resultat per aktie hamnade på 0,30 kronor (0,56), vilket innebär en minskning med 46,4 procent mot föregående år.
Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till 84 miljoner kronor (100).
- Mot bakgrund av det tuffa marknadsklimatet levererade vi ett stabilt första kvartal med en tillväxt på 1,3 procent. Segment Norden utvecklades starkt med en organisk tillväxt på hela 8,1 procent. Även Sverige hade ett bra kvartal med en organisk tillväxt på 5,0 procent. Viva eCom känner fortfarande av pendelsvängen på e-handelsmarknaden men börjar se tecken på en stabilisering och kommande vändning. Den justerade ebita-marginalen för kvartalet landade på 7,7 procent, en nivå jag är nöjd med givet kostnadsökningar och utmanande valutakurs, kommenterar vd Emil Sallnäs i delårsrapporten.
"Under det första kvartalet har vi fortsatt ta marknadsandelar på samtliga nordiska monopolmarknader. Faktum är att vi nådde rekordnivåer på samtliga tre monopolmarknader. Den totala alkoholmarknaden minskade sin marknadsvolym med 2,2 procent samtidigt som vi ökade vår totala marknadsvolym med 2,7 procent", skriver bolaget.
Marknadsandelen mätt i volym ökade på alla bolagets nordiska marknader. I Sverige ökade andelen till 26,7 procent (25,8) i Finland till 18,8 procent (16,9) och i Norge till 5,9 procent (5,5).
Viva Wine förväntar sig att ebita-marginalen kommer att vara pressad även en tid framåt.
- Marknaden må ha lite motvind nu men jag konstaterar att Viva Wine Group står starkt trots ogynnsamma makrofaktorer, avslutar Emil Sallnäs.
Viva Wine Group, Mkr | Q1-2023 | Q1-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 883 | 871 | 1,4% |
EBITA | 64 | 89 | -28,1% |
EBITA-marginal | 7,2% | 10,2% | |
EBITA, justerat | 68 | 95 | -28,4% |
EBITA-marginal, justerat | 7,7% | 10,9% | |
Rörelseresultat | 38 | 65 | -41,5% |
Rörelsemarginal | 4,3% | 7,5% | |
Resultat före skatt | 35 | 69 | -49,3% |
Nettoresultat | 29 | 55 | -47,3% |
Resultat per aktie, kronor | 0,30 | 0,56 | -46,4% |
http://media.finwire.com/media/FWS00893F7-table-1