Atlas Copco förvärvar kinesisk tillverkare av vätskeringvakuumpumpar och system

Nacka, Sweden, den 5 augusti, 2022: Atlas Copco har tecknat avtal om att förvärva tillgångarna av Shandong Bozhong Vacuum Technology Co., Ltd. Företaget utvecklar och tillverkar vätskeringvakuumpumpar och system.

Shandong Bozhong Vacuum Technology grundades 2002 och har sitt säte i Zibo, i den kinesiska Shandong-provinsen. Under 2021 hade företaget intäkter på omkring 120 MSEK* (90 MCNY). Företaget har 116 anställda och en bred kundbas i kemisk industri och läkemedelsindustri i Kina såväl som globalt.

Shandong Bozhong Vacuum Technology är ett erfaret tillverkningsföretag,” säger Geert Follens, affärsområdeschef Vakuumteknik. “Förvärvet adderar ett företag med gott rykte för sin höga kvalitetsstandard och är i linje med vår strategi att ha tillverkning som levererar till den lokala marknaden.”

Förvärvet förväntas slutföras under första kvartalet 2023. Köpeskillingen offentliggörs inte.

Det förvärvade företaget kommer att tillhöra divisionen för Industrivakuum inom Atlas Copcos affärsområde Vakuumteknik.

*Baserat på den genomsnittliga valutakursen 2021.

20220805- se - acquisition bozhonghttps://mb.cision.com/Main/90/3610345/1611999.pdf

Nyheter om Atlas Copco

Världsledande nätmäklare för trading