NCC får asfaltsorder för motorvägsutbyggnad runt Århus - Börskollen

NCC får asfaltsorder för motorvägsutbyggnad runt Århus

{newsItem.title}

Motorvägen runt Århus i Danmark ska byggas ut från fyra till sex filer och i samband med detta har NCC fått i uppdrag att producera och lägga asfalten i projektet. Uppdraget omfattar 180 000 ton asfalt.

Fotograf: Jonathan Grevsen

Danska Trafikverket har beslutat att bygga ut väg E45 från fyra till sex körfält på sträckan mellan Århus S och Århus N. NCC har valts som asfaltsentreprenör av huvudentreprenören M.J. Eriksson A/S. NCC kommer att lägga totalt cirka 180 000 ton asfalt på en sträcka om cirka 12 kilometer. Asfalten kommer att produceras vid fabriken i Trige nära den utbyggda motorvägen.

−Vi är mycket glada över detta omfattande asfaltskontrakt. Det gör att vi får fortsätta vårt redan goda samarbete med M.J. Eriksson, som vi tidigare arbetat med på bland annat Fynske motorväg, säger Lars Vester, avdelningschef i NCC Industry.

NCC kommer att ansvara för asfalteringen mellan Åbo och Lyngby samt Lyngby och Geding. I arbetet ingår även asfaltering av på- och avfarter samt utbyggnad av rastplatserna Pedersminde och Blankhøj.

Arbetet påbörjas sommaren 2024, men en stor del av asfalten kommer att läggas mellan hösten 2024 och mitten av 2026.

PDF NCC tecknar asfaltskontrakt för utbyggnad av motorväg i Århushttps://mb.cision.com/Main/197/3964107/2744366.pdf

Nyheter om NCC

Om aktien NCC