Därför är SEO viktigt för nya e-handlare på börsen
Intresset för e-handel och digitala bolag var stort redan innan pandemin, men har nu eskalerat ytterligare. Allt fler e-handlare tar steget till börsen. Google spelar en enorm roll för att dessa bolag ska nå sina kunder, och därmed också SEO.
E-handeln var stark redan före pandemin och har under det senaste året blivit en ännu större vinnare som följd av restriktioner och rekommendationer i samhället. En allt större andel av befolkningen väljer att köpa produkter och tjänster på nätet, och inte minst göra sin research genom att söka på Google efter lämpliga företag. Då gäller det att ett företags hemsida rankar högt i sökresultaten för att kunderna ska hitta in och det ska leda till affärer.
För att dra till sig trafik behöver företagen optimera sina hemsidor genom så kallad SEO, sökmotoroptimering. SEO-byrån Iamcontent.se har märkt ett stadigt växande intresse för sökmotoroptimering de senaste åren, vilket lett till att företaget gått från en anställd till åtta på ett år och fått 15 gånger mer i omsättning. David Vesterlund, försäljningschef, menar att SEO är viktigare än någonsin.
”Att veta vilka ord kunderna söker på för att få information eller köpa är ett detektivarbete. Utan rätt sökord på en sajt blir det inga affärer. Den absoluta största sökmotorn är Google, och sökresultatet som Google visar högst upp är det mest trovärdiga.”
SEO för att sticka ut i konkurrensen
SEO består av en kombination av olika komponenter som avgör hur högt man placerar sig på Google, bland annat vilka nyckelord man använder i rubrikerna på hemsidan. Men en rad andra faktorer spelar också in, till exempel interna och externa länkbyggen mellan webbsidor, hur snabbt en sajt laddar, och hur bra den är anpassad till mobiltelefoner. En bra användarupplevelse bidrar till en bra rank på Google, genom att sajten har innehåll som svarar på kundernas frågor, rätt nyckelord, snabba laddningstider, och tydliga rubriker.
Gemensamt för alla bolag som vill synas på nätet (och vem vill inte det idag?) är att en genomtänkt SEO-strategi är grundläggande. Utan den strategin riskerar man att tappa kunder till konkurrenter som investerat i en fungerande och effektiv SEO.
Svenskar väljer e-handel
I en undersökning av Riksbanken som gjordes 2020 svarade 66 procent av svenskarna att de handlat varor och tjänster på nätet den senaste månaden. För personer mellan 25 och 44 år var andelen 80 procent. Det är alltså inte konstigt att investerare under den senaste tiden haft ett enormt intresse för e-handlare som börsnoterats eller som är på väg att bli listade. Flera e-handlare som gjort pre-IPO:s, alltså en nyemission före börsnotering, har blivit övertecknade.
Digitala lösningar som e-handel ser ut att ha en fortsatt ljus framtid, men konkurrensen blir samtidigt allt större. Vissa förutspådde att lanseringen av Amazon i Sverige skulle innebära tuffa tider för annan handel, men ännu verkar det inte som att jätten satt några särskilt stora spår på den svenska marknaden. Det gäller dock för e-handelsbolagen att ligga i framkant med tekniken och SEO för att inte riskera bli gömda långt ner i djungeln av Googles sökresultat. Att ranka högt i sökmotorer är något som alla bolag kommer behöver satsa på för att säkra sin framtida tillväxt och vinst.