Flexion Mobile sänker helårsguidningen, preliminära intäkter 14,8 miljoner pund (18,5) i Q3
Brittiska mobilspelsdistributören Flexion Mobile sänker sin helårsguidning för intäkterna. Det görs i samband med att bolaget presenterar preliminära intäktssiffror för det tredje kvartalet, samt ger uppskattningar över intäkterna i oktober och det fjärde kvartalet.
Intäkterna uppgick till 14,8 miljoner pund i det tredje kvartalet (18,5). Fördelat över månaderna var intäkterna i juli på 4,5 miljoner pund (5,8), i augusti på 4,9 miljoner (6,5) och i september på 5,3 miljoner (6,2).
Flexion uppskattar också att intäkterna efter periodens utgång i oktober var på 6,6 miljoner pund (6,4).
Förväntningarna för hela fjärde kvartalet är att intäkterna ökar till 22-29 miljoner pund, jämfört med 21,7 miljoner pund året innan.
Samtidigt skruvar bolaget ner sina förväntningar för intäktstillväxten för helåret till 0-10 procent, från tidigare 20-40 procent. Revideringen beror på utdragna förhandlingar av stora kontrakt och försenade spellanseringar under tredje kvartalet.
Hittills under 2023 har intäkterna ökat med 7 procent i konstanta valutor. Enligt bolaget inleddes en återhämtning i september genom den framgångsrika lanseringen av flera nya titlar tillsammans med en betydligt starkare distribution i några av bolagets huvudbutiker och den nyligen lanserade GetApps-butiken för Xiaomi.
"Sedan lanseringen av Monopoly Go och Stumble Guys i våra kanaler under Q3 har vi lagt i en högre växel och ser ett starkare intresse från de mest inkomstbringande spelutvecklarna runt om i världen. Det ger oss förutsättningar för ett stabilt Q4 2023 och ett omvälvande 2024 - året då European Digital Markets Act kommer att bidra till att driva ytterligare tillväxt inom alternativ distribution", kommenterar vd Jens Lauritzson.
Flexion släpper nästa delårsrapport den 22 november.