Altaal och Nordic Credit Partners bildar investmentbolag - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Altaal och Nordic Credit Partners bildar investmentbolag

Altaal och Nordic Credit Partners bildar nordiskt investmentbolag med inriktning på alternativa tillgångar. Tillsammans förvaltar gruppen sex miljarder kronor inom fastigheter, infrastruktur och krediter fördelat på sex investeringsstrategier, med cirka 20 medarbetare och kontor i Stockholm och London.

Altaal grundades 2020 av bland annat Erik Penser och har med en värdedriven agenda och operationellt fokus investerat i fastigheter och infrastruktur. Nordic Credit Partners grundades 2013 och har konsekvent fokuserat på investeringar i hållbara, nordiska företagskrediter.

Investeringsverksamheten drivs av grundarna Jakob Eliasson, Stefan Gattberg och Henrik Schmidt. Styrelse, investeringskommitté, industri- och hållbarhetsråd bestående av ett 40-tal seniora rådgivare utgör en nyckelkomponent i bolagets systematiska och väl beprövade investeringsprocess. Grundarna har arbetat tillsammans under många år och förenas i sin syn på värdeskapande och aktivt företagande.

”Altaal har sedan bolaget grundades verkat i en turbulent marknad men har ändå växt med imponerande 70% per år utan att ge avkall på kvalité och riskhantering. Det kommer sannolikt uppstå många intressanta affärsmöjligheter framöver och Altaal är väl rustat inför det”, säger Erik Penser, medgrundare av Altaal.

”Vi var pionjärer när vi började investera i nordiska företagsobligationer på ett institutionellt och systematiskt sätt. Som en integrerad del av Altaal-gruppen får vi kapacitet att analysera investeringsmöjligheter oavsett position i kapitalstrukturen och bryter därmed återigen ny mark”, säger Jakob Eliasson, grundare av NCP.

NCP:s Luxemburgbaserade kreditfonder kommer även framöver förvaltas av samma team som idag, dock inom ramen för Altaal, och behåller namnen Nordic Credit Partners och Nordic Credit Opportunities.

”Vi har en unik position där vi nu har möjlighet att agera på affärssituationer i fastighetsbranschen som uppstår i kölvattnet av ränteuppgångar och finansiell stress”, säger Henrik Schmidt, medgrundare av Altaal.

”Den gröna omställningen som nu sker på bred front inom nordisk infrastruktur och transporter kräver kapital och det är mycket stimulerande att kunna bidra som en aktör inom detta viktiga område”, säger Stefan Gattberg, medgrundare av Altaal.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Den här månaden har vi valt att lyfta fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.