Konsumentverket: Influencerreklam kräver ansvarstagande från branschen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Finwire / Börskollen

Konsumentverket: Influencerreklam kräver ansvarstagande från branschen

Konsumentverket:

Konsumentverket anser att digital reklam från influencers kräver ansvarstagande från branschen och att det finns mycket kvar att göra i området. I en granskning av närmare 50 Instagram-inlägg är det genomgående intrycket att reklammarkeringar är bristfälliga, framgår det av ett pressmeddelande.

- Det måste vara lätt för konsumenten att snabbt se skillnaden och att en influencer vill skapa en nära relation med följare får inte riskera att man bryter mot marknadsföringslagen genom att dölja vad som är reklam, skriver KO.

De som granskats har nu fått ta del av granskningen och de antas rätta till eventuella brister frivilligt. Granskningen har även skickats till branschorganisationer med flera.

Läses av andra just nu

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare idag

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Finwire / Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt