Vitrolife slutför förvärvet av Igenomix och genomför en apportemission
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Vitrolife slutför förvärvet av Igenomix och genomför en apportemission

Den 8 juli 2021 ingick Vitrolife AB (publ) (”Vitrolife”) avtal om att förvärva 100 % av aktierna i Igenomix S.L. [1] (”Igenomix”) från EQT och andra aktieägare (”Transaktionen”). Villkoren för Transaktionen, inklusive myndighetsgodkännanden såsom konkurrensgodkännanden, har uppfyllts och förvärvet av Igenomix är följaktligen slutfört.

Den extra bolagsstämman beslutade den 20 oktober 2021 att godkänna apportemissionen i enlighet med styrelsens förslag. Den extra bolagsstämman beslutade att emittera totalt 17 251 312 nya aktier. Som ett resultat av apportemissionen har det totala antalet aktier i Vitrolife ökat från 118 195 878 till 135 447 190. Emissionen innebär en utspädning om cirka 13 procent. I enlighet med beslut på den extra bolagsstämman tillträder Vesa Koskinen som styrelseledamot i Vitrolife AB.

Igenomix kommer att konsolideras i Vitrolifes finansiella rapporter från och med den 1 december 2021. För att stödja konsolideringen kommer bokslutskommunikén att senareläggas till den 16 februari 2022.

Under perioden 1 januari 2021 – 30 september 2021 uppgick Igenomix intäkter till 91,4 miljoner euro (79,5 miljoner euro exklusive covid-19-relaterade intäkter). Justerad EBITDA[2] under perioden uppgick till 23,3 miljoner euro.

För mer information om transaktionen, se Vitrolifes pressmeddelande daterat den 8 juli 2021. För mer information om Igenomix, se www.igenomix.com.

Göteborg 30 november 2021
VITROLIFE AB (publ)
Thomas Axelsson, VD

[1] Mendel HoldCo S.L. och New Genetics S.L.

[2] Justeringar inkluderar transaktionskostnader om 9,9 miljoner euro samt andra engångskostnader om 1,6 miljoner euro.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Vitrolife

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Här lyfter vi fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Om aktien Vitrolife